søndag 5. januar 2020

Når atferdsproblemer hos hund skal skape TVunderholdning

På lørdag startet serien "Fra bølle til bestevenn" på NRK1 med hundetrener Maren, som vi ble godt kjent med i serien Superhundene. Jeg syns det er flott at NRK har fokus på positiv hundetrening og tror at mang en hundeeier fikk seg noen aha-opplevelser når de så serien Superhundene. Vi fikk se hvordan Maren trente hundene ved hjelp av godbiter og lek, og hun forklarte godt hvorfor hun gjorde som hun gjorde.

I Superhundene brukte Maren litt tid på å finne en omplasseringshund som hadde noen grunnleggende riktige ferdigheter eller motivasjon ut fra hvilke ønsker og behov framtidig hundeeier hadde. Dette fungerte ganske så bra, selvom jeg er litt skeptisk til om hunden som gjorde store utfall mot andre hunder - ble "kurert" for det ved å bombarderes med mange hunder på Dogs4all messa. Jeg tror dessverre ikke det. Jeg tror den bare ble overmannet av inntrykk og dermed "ga opp". Men i det store og hele en veldig bra serie for den vanlige hundeeier!

Det var allikevel med litt skrekkblandet fryd at jeg la meg på sofaen for å se NRKs nye hundeserie "Fra bølle til bestevenn". Nå er det problematferd hos hunder som skal endres i løpet av noen uker. Og jeg er ikke i tvil om at mye kan gjøres med riktig trening og motivasjon. Allikevel så syns jeg nok ikke dette første programmet var helt etter forventningene og jeg skal forklare hvorfor.

Maren møter hundene i sine hjemmemiljø før treningsleiren starter. Det er veldig bra, for da får hun jo se hvordan de reagerer/oppfører seg i kjent miljø. Det jeg savner er at hundene blir grundig undersøkt av veterinær før treningsleiren, for det kan være ganske mange fysiske årsaker involvert i en del problematferd. Jeg hadde satt pris på at dette hadde blitt kommunisert tydelig og at jeg visste at ingen har tannverk, ryggproblemer eller feks lavt stoffskifte i utgangspunktet. For det kan jo være smerter som gjør at Anton ikke vil bevege seg - og ikke bare stahet? Jeg går ut fra at hundene er sjekket før de fikk være med i programmet, men det ville være fint om seerne var klar over at aggressiv atferd kan komme av smerter. Jeg har selv opplevd at min hund ble aggressiv i løpet av noen uker - og det viste seg at hun hadde to knekte tenner. Når tennene ble trukket så ble aggresjonen borte over natta.

Alle hundene med alle sine utfordringer - fra jakt til frykt sikkert - samles samtidig hos Maren. For hunder som allerede er stresset så er dette en forferdelig situasjon. Og også for eierne. Som Maren også sier så blir jo hundene påvirket av eiernes følelser og stressnivå - og motsatt. Men jeg forstår jo at for TVproduksjonen og underholdningsverdiens skyld så måtte det kanskje gjøres slik...Og det er ikke tvil om at hundeeierne har godt av å se hverandres utfordringer og å lære av det også.

Flere av hundene utagerer og drar kraftig i båndet. Jeg syns det er forferdelig å se på at disse bruker halsbånd og ikke sele. I dag vet vi hvor mye skade et halsbånd kan gjøre på hals, blodårer, muskler, sener, skjoldbruskkjertel, tungebein. Og når Maren i tillegg uttaler at det er bra de nå bruker halsbånd og ikke sele for å få bedre kontroll, ja - da blir jeg veldig skuffet.

Jeg reagerer også på at Maren sier hundene ikke skal få kveldsmat. Hensikten er god - hun vil at hundene skal være mer motivert for godbiter/mat til trening - men en hund som er i ubalanse/sterk stresset situasjon trenger å få dekket sine grunnleggende behov: søvn/ro, mat og drikke, trygghet og varme. I tillegg så vil stressede hunder ha et sterkere behov for gode rutiner, og dersom de nå ikke skal få kveldsmat - så vil det også bli et stressmoment for dem. Og kanskje også for eier. Dersom det er så viktig at hunden skal være sulten til treninga - så kunne for eksempel kveldsmatmengden blitt halvert. Da ville rutinen vært opprettholdt, hunden kanskje blitt fornøyd - samtidig som at det var mer sulten dagen etter.
Men så er spørsmålet om sult er et godt utgangspunkt for trening. For friske hunder kan det være det. For hunder som ikke har et forhøyet stressnivå, som er i indre balanse så er det helt greit - men jeg tror en og annen av disse hundene på Marens treningsleir ikke er helt rolige til sinns. Og disse hundene går ikke på dressurkurs fordi de er udresserte, men de har atferdsutfordringer. Det er stor forskjell på det - og på hvordan man jobber med dette. Det handler om å bryte mønstre, få en redd og engstelig hund til å ikke komme med skremme-atferd, og å dempe medfødte instinkter som jakt eller gjeting.

I tillegg så forklarte Maren at det kan hende hun må bli streng, veldig streng etterhvert, ettersom det ikke funket tilfredsstillende med avledning. Når det kom til border collien som gikk fullstendig bananas mot sykkelen. Jeg håper hun finner en bedre løsning enn å bli veldig streng...

Men ellers så syns jeg dette er et godt program - og jeg forstår jo at det vi ser på TV kun er brøkdeler av treningen. Jeg syns Maren er god til å forklare sine treningsmetoder - og hun er flink til å veilede hundeeierne til små endringer som betyr mye for hund og eier. Og jeg tror at vi kommer til å se helt annen atferd hos alle hundene i siste episode - og nettopp det vil kunne motivere mange fortvilte hundeeiere til å endre egen atferd, kontakte atferdskonsulenter eller søke kvalifisert hjelp til sitt hundehold.
Og jeg liker at hun tidlig forteller hva som er målet for treninga. Det er "små, oppnåelige" mål det handler om. Man kan nemlig ikke endre alt på en gang - men ta tak i det verste kanskje, og så jobbe hardt og lenge med å endre innøvd atferd til å bli noe som både hund og eier kan leve godt med.
Bra!
Og jeg mener virkelig at vi trenger slike TVprogrammer med fokus på alt hva hunder kan lære og forstå - og hvordan vi mennesker kan bli gode veiledere for dem. Takk til NRK og Maren for dette:)

Klippet fra NRK.no






2 kommentarer:

  1. Jeg synes du er veldig krass i kritikken etter ha sett et program på 30 min. Alt får ikke plass i et program og jeg vil anta at det ligger mange vurderinger bak som vi ikke kan få innblikk i i løpet av 30 min. Så vil jeg gjerne be deg definere "veldig streng". Saken er at det ikke kan defineres og det du legger i det er kanskje bie helt annet enn hundetreneren, som legger nie annet i det enn feks meg. Saken er jo at man noen ganger i noen tilfeller må være streng og bestent dersom man ikke kommer i mål på med positiv forsterkning og avledning.

    SvarSlett
  2. Morsomt at omtrent samtlige av damene som er så demokratiske og softe i hundedressuren, går over til å bli glefsende alfahanner mot folk som ikke er enige med dem.

    SvarSlett