lørdag 3. november 2018

Jeg hater venterom hos dyrleger

Ettersom jeg har mange dyr, så må jeg innom dyrleger flere ganger i året. Enten har jeg en sjuk kanin, en katt som har skadet seg, en hund som er dårlig eller et annet burdyr som trenger tilsyn. Noen få ganger er dyrlegebesøket kun knyttet til vaksinering eller helsesjekk. Og ettersom dyrlegekontorer fungerer som de aller fleste legekontor - så må vi ringe og bestille time, komme et par minutter før tida helst - og så sitte og vente. I et passe stort, åpent rom. Alene - dersom vi er heldige. Men oftest sammen med andre. Eller i "veien" for de som skal gå ut.

Dyrlegekontoret - og også venteværelsene - er for dyra våre fulle av lukter. Det lukter andre redde dyr, andre sjuke dyr, andre dyrearter som for mitt dyr kan være livsfarlige osv. Vi som dyreeiere lukter ikke dette, så derfor tenker vi nok heller ikke så mye på det. Men for en sjuk kanin eller katt - som først har hatt en kjempebelasning pga bilkjøringa, for deretter å bli fraktet inn i et rom som oser av stresshormoner fra en stor hund - så vil jo situasjonen være grusom. Og mitt dyr er ikke lengre bare plaget av sjukdommen sin, men blir livredd i tillegg...

Og ikke bare dyrene våre misliker disse rommene fulle av hormoner og rare lukter, men JEG som dyreeier blir også stresset. Jeg har en hund som er reaktiv og som jeg jobber mye med i møtesituasjoner med fremmede. Hun trenger god avstand for å håndtere situasjonen godt for sin egen del. På et venteværelse er det ikke nok avstand. I tillegg så sitter vi begge to og gruer oss for "hva som kommer ut fra veterinærens kontor" snart. Er det en liten, redd hund? En stor, veldig sjuk hund? Er det en nyoperert katt? Er det en eier som ikke tenker på at min hund kan finne på å bjeffe? Er det en dyreeier som blir sint på meg fordi jeg har en hund som er redd og derfor virker sint? Slik sitter også jeg og kjenner stresset og ubehaget skylle gjennom kroppen.....

Så når vi endelig kommer inn til veterinæren, så er hunden/katten/kaninen/marsvinet full av stress og frykt i tillegg. Og noen dyr blir helt apatiske og kan faktisk dø av skrekk.

Så hvorfor har nesten alle dyrleger slike venteværelser? Selvsagt er det mulig å vente i bilen, eller i hvert fall la dyret vente i bilen - men det er liksom lagt opp til at man skal sitte klar på venterommet til man blir hentet/ropt inn. Noen steder er venterommet adskilt med en halvvegg, eller noen planter - for at katter og hunder ikke skal sitte sammen, men luktene er selvsagt spredt i hele rommet allikevel.

Men så kom jeg over noen nettsider fra USA i min søken etter noe helt annet. Gleden var stor da jeg oppdaget at i USA er det mye fokus på dette med dyrs frykt på venteværelser. Det kalles fear-free design, og er virkelig verdt å ta en titt på! fearfree hospital design guideline

Fear free er en organisasjon som er stiftet av Dr. Marty Becker i 2016 og som har utviklet egne programmer for å gi dyrene en mindre fryktsom og stresset tilværelse. Det er flere ting veterinærer kan tenke på og legge til rette for, slik at dyrene våre har det bedre når de må til dyrlegen, og også her fins det mange gode tips på nettet.

Why I want to get rid of veterinary hospital waiting rooms (Dr. Marty Beckers blogg)
The fundamentals of a Fear Free? veterinary visit
Fear-Free design ideas for any veterinary practice
Dr. Marty Beckers liste over ting å endre for å skape mindre frykt  

Denne uka her har katten min Kos vært hos dyrlegen fordi han har vært i slåsskamp. Det har etablert seg en dyrlege i nærområdet mitt, Dyrelegen på krysset, og jeg bestemte meg for å ta med Kos dit. I hans lokaler var det ikke noe ordinært venterom, så hans kunder må vente utendørs (i bilen feks) til det blir deres tur. Dette syns jo jeg er den beste løsningen jeg har vært borte i! På den måten trenger ingen dyr å sitte å "vente" i ukjente omgivelser. I bilen er det jo kun kjente lukter - og stressnivået er ikke høyere enn det bilturen har framprovosert. Ingen dyr trenger å møtes - og jeg som dyreeier trenger heller ikke å frykte vanskelige situasjoner og møter.

Problemet med denne løsningen er kanskje for noen logistikken mellom å få meldt fra at man har kommet - og å bli hentet inn. Særlig ved større dyreklinikker. Men mobiltelefon og sms er oppfunnet. Det kan sikkert utvikles en app for å melde fra om ankomst og hvor dyrlegen kan sende varsel når det er ledig. Og det kan jo benyttes slike blinkende lys som en del kafeer bruker når maten din er klar til henting ved disken...

Jeg er i hvert fall stor tilhenger av å avvikle venteværelser hos dyrlegen - rett og slett for dyras skyld. Og litt min egen :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar