mandag 15. oktober 2018

Tasja er allergisk mot husstøvmidd


Etter at ørebetennelsen til Tasja ikke lot seg knekke ved dråper daglig i to uker, men måtte ha en ekstra runde med noen dråper som veterinæren ga - så anbefalte hun en allergitest. Jeg var selvsagt enig i at det var lurt, og etter et par uker kom svaret fra dr.baddaky: "det ble påvist allergenspesifikk IgE mot innendørs allergener."



Kort fortalt så er Tasja allergisk mot husstøvmidd. Og det gir seg utslag i ørebetennelse, kløe og røde labber - som, sikkert også klør. Hun har ikke vært så veldig plaget med klør før ørebetennelsen, men jeg har lagt merke til at hun biter litt negler på framlabbene hver kveld. Egentlig har det sett ut som en form for rituale før sengetid, fordi hun aldri har drevet med det på dagtid. Men det har vært såpass tydelig og "sært" at jeg har lagt godt merke til det. Og nevnt det for veterinæren også tidligere.
Veterinæren min har dessuten ved at par anledninger tidligere påpekt at hun er svakt rosa under labbene og sagt at det kan indikere allergi - og at jeg måtte følge med.

På torsdag var Tasja til sjekk hos veterinæren. Da var det tre uker siden siste øredråpekur og alt så veldig bra ut. Tasja klødde ikke noe, labbene, buken og lysken var ikke noe særlig rosa - og hun var generelt i fin form. Jeg har dessuten begynt å fore med Omega-3 for å bygge opp immunforsvaret og for å forebygge pels- og hudplager. I tillegg har jo Tasja sluttet å sove i senga til Benjamin - og jeg vasker sengklærne hennes ofte og sørger for å dra over gulvene oftere enn før. Humøret mitt var på topp - og jeg tenkte at dette skal vi klare å holde i sjakk!


Så i går kveld, syntes jeg plutselig at hun klødde seg to, tre ganger på halsen - og at det var såpass intenst at jeg la godt merke til det. I dag da jeg dro på jobb bestemte jeg meg derfor for å sette på henne sokker for å hindre henne i å skrape seg opp dersom kløen vedvarte.
Og det hadde den gjort....Da jeg kom hjem i dag - så var selvsagt begge sokkene av, og hun hadde kloret seg opp på halsen. Og etter en nøyere undersøkelse så så jeg jo at hun hadde klødd seg litt på andre siden også - samt at potene var veldig røde... Jeg aner ikke HVA hun har vært borte i på søndag som har utløst dette, men jeg gjetter på at det enten er noe hun har spist, eller noe hun har vært borte i som har gitt denne litt kraftigere reaksjonen. 





Det ble på med sokker igjen. Og jeg har også kjøpt en boks med urter som skal være spesielt god på sikt for hunder som klør. Jeg aner ikke om det stemmer, men alt er verdt å prøve. Kroppen er jo kompleks og jeg vet jo selv at jeg har god nytte av diverse naturpreparater når min allergi slår til...
 Og jeg har lest alt jeg kan komme over om midd de siste ukene. Både på norsk, dansk og noe på engelsk. Men noen enkel løsning er det ikke for allergiske hunder - selv om de aller fleste kan leve gode liv med det. 

I kveld virker Tasja roligere igjen. Hun er ikke like rød under potene - og hun prøver ikke å klø seg like mye som tidligere i dag. Jeg håper derfor at utbruddet var utløst av noe helt spesifikt. Hun fikk noen nye godbiter i helga, og det kan godt ha vært en av dem. Eller det kan ha vært noe hun har tråkket i på tur. Uansett så håper jeg at dette roer seg - for det er ganske så fortvilende å vite at hunden klør og klør og klør...

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar