lørdag 9. april 2016

Miljøtrening på nye steder

Jeg har selvsagt gått i samme fella som mange andre... Chantie kan mye - hjemme. Ikke fullt så mye på ukjente steder. Og hun blir fort stressa i nye miljøer - og da kan hun ingenting. Da får jeg ikke engang kontakt med henne når det koker som verst i toppen. Og da skal det ikke så mye til før det koker i toppen min og. Fakta er at jeg har 35kg hund. En hund som er veldig årvåken og som ikke lar noe gå under radaren. Hun får med seg ALT - fugler på strømledninger, katter under biler, andre hunder langt unna, ting som blåser bortover bakken osv. Hun er ingen bedagelig hund som lar livet passere. Hun vil helst undersøke alt - og gjerne jage litt. Hun er en hund som elsker fart og spenning. Og hun har en vannvittig luktesans. Hun lukter brødsmuler på flere titalls meters avstand, og pølsebiter på hundre meters avstand. Alle disse inntrykkene som hun tar inn - klarer selvsagt ikke jeg å ta inn. Og dermed er jeg ofte uforberedt når hun nøkker til fordi hun har oppdaget en katt - eller en pølsebit. For ikke å snakke om damer med rullator eller skumle menn med caps og skjegg....

Jeg tror at dersom jeg skal klare å hjelpe henne til å ikke være så stressa på nye steder og i nye miljøer, så må vi bli mer vant til å være på ukjente steder. Vi har hele tida hatt noen miljøtreningsturer, men selvsagt altfor sjeldent. Og om vinteren er det for mørkt og kaldt til at jeg orker...Og det straffer seg jo, for nå er vi tilbake til start, igjen...Men nå er ermene brettet opp - og vi har brukt noen timer i dag på å oppleve litt nye miljøer - for å rett og slett gjøre ingenting. For man kan ikke oppdra eller lære en hund noe når "stresset" har tatt overhånd. I Våler er hun stressa de første 10-15 minuttene når det skjer noe fordi hun blir så glad og overivrig. Og jeg merker stor forskjell dersom hun ikke har fått brukt hodet ordentlig på et par dager. Da er det enda verre. Så moralen er at det er JEG som legger lista:) Ikke alltid like lett å huske på - og heller ikke å innrømme.
Vi har avbrutt turer fordi det ikke funker for Chantie. Og for at jeg ikke håndterer det særlig bra. Da skynder vi oss hjem og bruker hodet i steden! Jeg ser jo at dersom vi tar litt hodetrening først, og så går tur litt etterpå så blir turen mye bedre for oss begge.

Men i dag har vi altså hatt en biltur litt hit og dit for å øve litt mer på å håndtere ukjente steder. Vi startet med et par stopp langs veien til Elverum. I skogen. Hvor jeg bare tok Chantie ut av bilen, lot henne lukte litt, gå rundt bilen og så inn igjen. På første stoppen ville hun ikke inn i bilen, for hun var nok litt misfornøyd med hele turen...Men etter et par-tre minutter hoppet hun inn. Så ny runde på nytt, stille og fredelig sted (i skogen).
Så gikk turen til Elverum skysstasjon. Her var vi så heldig at toget kom akkurat da vi var ved stasjonen, så da kunne vi kikke på folka som gikk av og på. Chantie er vant til toglyder fra Våler - så det gikk greit. Her var vi vel også bare i ca 10-15 minutter. Akkurat nok til en tur rundt skysstasjonen og noen minutter på en benk.


Deretter dro vi til Hamar. Vi parkerte ved Maxi og jeg gjorde unna noen ærend der før vi bega oss ut på en liten tur i nærområdet, kanskje et par kilometer - som vi nok fort brukte en halvtime på. Som sagt så er det vanskelig for Chantie å håndtere "kommandoer" i ukjente miljø, fordi alle de andre sansene hennes overtar. Det er ikke det som kommer inn ØRENE som er mest interessant for henne. Både SYN og LUKTESANS er nok vesentlig sterkere enn hørselsinntrykk... Så det eneste vi fokuserer på er å ikke ha stramt bånd - og ikke gå bananas når vi møter noen eller går forbi noen. Det har gått med en del skinkebiter i dag, for å si det sånn.

Men det gikk ikke så verst. "Artigst" var det da vi passerte en hage hvor et par var ute med sine tre hunder. De hadde nok også litt å jobbe med for da vi gikk forbi ble den ene hunden spinnvill: bjeffet, hoppet og sprang helt tulling fram og tilbake langs gjerdet...Og det var helt tydelig at de også var ute for å trene hund, for de var veldig observante på alle hundene når vi nærmet oss. Da andre hunder oppfører seg slik, går Chantie raskt forbi. Hun gidder ikke interessere seg for hunder med voldsom atferd.


Etter treningsøkta ute på Hamar var det helt greit å komme seg inn i bilen, og jeg kunne ta meg en velfortjent kaffe. Det ble en tur innom dyrebutikken på Maxi, så da vi kom hjem fikk Chantie sin belønning. Et så digert bein har hun aldri sett før, og det falt definitivt i smak! Tygging er som tidligere beskrevet en veldig god aktivitet for å roe ned hunden - og det er et grunnleggende behov hunden har som må dekkes.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar