søndag 29. mai 2016

Halsbånd skader hunden!

Innimellom så treffer jeg på hundeeiere som sverger til å bruke halsbånd på hunden. Og jeg mener ikke halsbånd for å ha telefonnummer eller kontaktinfo i tilfelle den rømmer, men halsbånd for å feste leiebåndet (kobbelet) i. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette brukes ettersom det i dag er kjent hvor skadelig dette er for hunden.

Hunden har ikke noe annen polstring rundt halsen enn det vi har. Hunden har ikke "sterkere" hals eller er bygd opp vesentlig forskjellig fra andre pattedyr - eller oss. Hvorfor mener mange da at slik "behandling" av hunden er ok? Ville man feks holdt ungene sine i bånd etter halsen og nappet de brått tilbake dersom de gikk inn i lekeavdelingen på et kjøpesenter uten lov? For ikke å nevne strupehalsbånd, som faktisk presser sammen luftrøret og gjør at de nærmest kveles! Hvor mange rykk får en hundehals i løpet av et liv? Eller i løpet av sitt første leveår? Undersøkelser som er gjort viser at opptil 75-85% av alle hunder har smerter og skader i nakke/hals.

Og en ting er muskler, sener, nerver og blodårer som skades, men også skjoldbruskkjertelen sitter i halsen og blir i mange tilfeller skadet av halsbåndet. Enten man nøkker i det, eller hunden drar mye.
Skjoldbruskkjertelen produserer hormonet tyroksin som er kritisk for regulering av stoffskifte og vekst. Det vil derfor påvirke hundens helse kraftig dersom denne skades.

Og hva skjer med humøret til oss mennesker når vi har vondt i nakken? Vondt i holdet? Har lavt stoffskifte? Jo - vi blir sure og grinete, og dersom smertene er store nok så blir vi nærmest apatiske og prøver gjerne hva som helst for å bli bra. Hva gjør hunder som har slike smerter? De kan endre atferd, bli sure, aggressive eller trekker seg helt unna - men de kan ikke si ifra!!! De er prisgitt at eieren forstår at noe er galt. Noe som eieren selv har forårsaket....Kanskje over lang tid, kanskje med ett eneste skadelig rykk....

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen fortsetter å bruke halsbånd på hunden sin når vi vet alt dette. Jeg har hørt noen skryte av at hunden deres drar aldri - så derfor går det fint. Og det er mulig det - men jeg tar ikke sjansen på at den en eller annen gang i framtida vil havne i en situasjon som enten jeg må trekke den ut av - eller den selv rykker til. Jeg blir i hvert fall ikke imponert over hundeeiere som ikke bruker sele. Disse menneskene beviser bare at de har ekstremt tungt for å ta til seg ny kunnskap...




Andre artikler om tema:
Turid Rugaas - bruk sele!
Hva skjer under halsbåndet? (med gode illustrasjoner!)
Du gir hunden din nakkeskader (NRK)
Halsbånd gir vond nakke
Et liv med snøre rundt halsen


2 kommentarer:

  1. Jeg vet om en hund som døde av slag (hjerneblødning) pga. kraftig rykking i halsbåndet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Det er en stor prosentandel av hundene som har skader fra halsbåndbruk. Og ett rykk kan gi livsvarige skader uten at vi som eier vet det...

      Slett