fredag 22. september 2017

Valpeperioden - Tasja 13 uker gammel

Tasja er blitt 13 uker gammel og har bodd hos oss i 4 uker. Ukene har gått med til å bli kjent, gjøre henne trygg, se hvordan Chantie og Tasja finner ut av det med hverandre og ikke minst diskutere hvilke møbler som kan soves i og om noen kan gnages på....



De første ukene man har valp så er det viktig at den får opplevd så mye som mulig - uten å bli for sliten eller bli skremt av noe. Tasja var med på jobb (kontoret, masse møter og en del hit og dit), gikk i Storgata i Elverum, har vært på skogstur, hilst på mange folk og hunder - samt noen andre dyr også. Dessverre så er hun ingen stor fan av bilkjøring enda - og hun fikk derfor lov å være hjemme tidligere enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Vi startet selvsagt smått med bare en liten stund - for så å lytte, snike oss innpå huset for å se hva som foregikk - og det viste seg at dette gikk veldig fint. Tasja og Chantie trives sammen - og Tasja var rolig selv om jeg dro. Chantie er jo vant til at vi forsvinner på jobb og skole - så hun legger seg bare. Og det gjorde Tasja også raskt.


Jeg var selvsagt ekstremt spent på hvordan huset så ut da jeg kom hjem etter at de for første gang hadde vært alene noen timer - men det har gått over all forventning. De har tilgang til stue, gang og kjøkken - og Tasja har fått en egen tisseplass i stua ved verandadøra. Hun tisser stort sett der - men har bommet et par ganger da de sikkert har lekt og hun har glemt seg. Slikt må man regne med!



For at de skal ha nok å drive med - og helst velge leker framfor møbler å tygge på - så er leker, oppklipte pledd etc strødd utover det meste av huset når vi drar. På denne måten har de aldri langt til "noe" lovlig. Det skal allikevel sies at det har gått med et tidsskrift (jeg hadde glemt det på stuebordet, så det var min feil!), et sofahjørne er blitt litt lurvete og jeg ser nok antydningen på en pute. Det fine er at jeg ikke har noen møbler jeg er redd for - da alt er kjøpt brukt for mange år siden.



Ellers så opplever jeg at jeg må forsvare at jeg ikke bruker bur hjemme. Det føles litt rart. Jeg har forståelse for at noen hunder trenger bur i korte, korte perioder - og jeg har selv måtte ty til bur for å få Chantie til å måtte gire ned når hun var valp og alt gikk i ball for henne. Men man kan faktisk ha valp uten å bruke bur også i 2017. Som man kunne i alle år før en eller annen luring kom på å lage burdyr av hunder... Men man må selvsagt hundesikre huset litt. Jeg har stripset fast ledninger og annet som kan være fristene å gnage på. Pynteting (puter, lysestaker, duker, lavt-hengende bilder o.a.) er fjernet. Sko og jakker jeg er redd for er utenfor rekkevidde. Og så gjelder det altså å ha massevis av lovlige greier å holde på med. Og dokasse er satt fram.

Dokasse ved verandadøra. Når de er hjemme alene så MÅ Tasja ha et lovlig sted å tisse. Hun skal ikke utsettes for å ikke vite hvor hun kan gjøre fra seg når det kniper.


Tasja har opplevd at det er både regn og vind - så jeg har innsett at hun selvsagt må ha klær.
En hund uten pels og lite underhudsfett fryser lett.

Denne har jeg sydd av et pledd - og den er til å vokse litt i.


Hun har vært med løs i skogen et par, tre ganger og det har gått helt fint. Hun elsker å springe kjempefort - og trenger å lange ut, enten hun er ute eller inne. Hun har vært hos veterinær og blitt vaksinert og chippet - og har gjennomført sitt første bad. Hun forsto nok ikke omfanget av å hoppe uti etter Chantie - så hun var raskt oppe igjen og da måtte hun helt opp på armen og få litt kroppsvarme.

Chantie lærer Tasja å finne pinner!

Hos veterinæren.


Vi øver så smått på både å gå tur (korte!), sitte pent og gjøre noen helt enkle øvelser for å få brukt de små grå. Men å legge seg ned for å få godbit er helt uaktuelt! Hun er et matvrak som sier ifra så fort hun er sulten - og hun legger på seg ca 1 kg i uka. Hun har dessverre vokst ut av fanget - men hun sover fortsatt store deler av natta med Benjamin.
Når vi driver med matlaging på kjøkkenet så vil jeg ikke ha hunder rundt beina. Chantie har lært at om hun da sitter pent på plassen sin, så vanker det ofte en godbit. Dette har nå Tasja også forstått - så her sitter hun og venter på om det kommer noe denne gangen.



Tasja trenger mye mat fordi hun vokser så fælt - og maten får hun ofte ute på plenen eller på gulvet inne. Da lærer hun å bruke nesa - å konsentrere seg - samtidig som hun belønner seg selv hver gang hun finner mat. Og jo større område man sprer maten utover - jo mer tankevirksomhet kreves. God mental trening samtidig som man får i seg maten.


Men en valp skal teste grenser og drive med "ugagn" en god stund enda:D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar