torsdag 11. oktober 2018

Sover hunden din godt?

Jeg kommer ofte i kontakt med mennesker som har "problemhunder" eller problemer med hundeholdet sitt. Dette kan være hunder som stresser, som har lav impulskontroll, som er bråkete og utagerende eller som ødelegger ting. Et av spørsmålene jeg oftest stiller er "Sover hunden din godt?" Og nesten alltid svarer eierne ubetinget ja, veldig raskt. De forteller om at hunden ligger mye. At den roer seg med en gang den puttes i buret. At den er rolig hele natta. At de tror den sover hele tida når familien er borte. At problemet til hunden i hvert fall ikke handler om nok hvile.

Så spør jeg videre om hvordan ser hunden ut når den sover? Hvordan ligger den? Hvor mange steder i huset har den som den liker å sove på? Våkner den lett?

Og da først merker jeg at de begynner å tenke etter ordentlig. Jo, den våkner ganske lett. Den følger alltid etter eieren om denne forflytter seg fra rom til rom. Den ligger oftest på magen, med beina framfor seg. Og kanskje sover den heller ikke, bare ligger og "hviler" med øynene litt åpne. Den skifter stadig liggestilling. Den skifter ofte liggeplass.

Så spør jeg: "Kan det være at den har uro inni seg som ikke vi forstår?" Slik som jeg kan ha når jeg innimellom bestemmer meg for å sitte i sofaen og lese en bok, men ender med å tenke på alt jeg burde ha gjort på jobb, i huset, et møte jeg gruer meg til eller en oppgave som plager meg. Jeg kan sitte rolig, men innvendig er jeg full av stress, uro og kaos... Disse dagene er dessuten tålmodigheten min på et minimum. Jeg blir fort sint, sur og glefsete - og et bittelite ekstra problem kan være det som velter alt for meg. Mens dersom jeg får en god natts søvn, så virker problemene med ett håndterlige. Hvorfor er det så lett å forstå at vi mennesker kan ha det slik, mens vi glemmer at hundene også påvirkes på samme måten? Fordi det er faktisk de samme stoffene i hjernen vår som påvirker våre indre stemninger - som hundens...

Hunder sover normalt mellom 10 og 16 timer i døgnet. Hunder er "polyphasic sleepers" som betyr at de sover kun 2-3 timer om gangen, og deretter gjør de noe. Så sover de 2-3 timer til. De sover mest om natta og midt på dagen. Hunder er "skumringsdyr" og det er derfor naturlig for dem å hvile om natta og midt på dagen, mens de er mest aktive på tidlig formiddag og ettermiddag/kveld.



Soving er en sosial aktivitet og hunder vil derfor sove sammen med resten av de som bor i huset. De trenger ikke å sove tett inntil, men gjerne i samme rom, eller rett utenfor en dør som står på gløtt. Hundene her ligger ofte en i sofaen og en på gulvet under. Den underliggende årsaken til at de er sosiale sovere, er at det er mer trygt. Da er det større sjanse for å ikke bli "angrepet" eller at en våkner om noe farlig skulle skje.

For at hunder skal sove godt er det viktig med trygghet, riktig temperatur (kan variere fra hund til hund, fra årstid til årstid!), at hunden ligger komfortabelt - på det underlaget den selv ønsker. Og aller viktigst: at den kan ligge rett ut (på siden). For bare når hunden ligger rett ut  - er det mulig for den med REM-søvn.



REM-søvn

I REM-fasen (rapid eye movements) av søvnen er hunden (og vi) fullstendig avslappet - nærmest lammet. Grunnen til at kroppen må være "lam" under denne søvnfasen er at vi ikke skal leve ut drømmene våre. Under REM er det mer fysisk aktivitet i hjernen vår enn når vi er våkne - og vi drømmer derfor mye. I denne fasen er på et vis hjernen våken og veldig aktiv, mens vi sover.

Hos mennesker vil den første REMfasen komme etter ca 90 minutters søvn. Blodtrykk og puls er endret gjennom perioden, og det samme er blodgjennomstrømningene i kroppen. Hos mange hunder kan vi høre og se at de drømmer, ved at de både lager litt lyder (små bjeff kanskje) og at beina beveger seg rykkvis.

REM-søvn forekommer flere ganger i løpet av en soveperiode. Noen ganger er de langvarige, andre ganger veldig korte. Det er gjort forsøk med mennesker hvor de ble vekket i starten av hver REM-fase, og etter et par døgn ble disse menneskene påfallende uvel og mye mer irritable enn om de ble vekket i andre perioder av søvnen.
Forskning (på mennesker vel og merke) viser at REMsøvn er viktig for kreativiteten vår, og det å finne løsninger på problemer. Tidligere har forskere ant at REMsøvn er viktig for hukommelse og læring. Dermed er det logisk at hunder med dårlig søvnkvalitet vil kunne bli irriterte hunder med lav selvkontroll - og lav kompetanse på å lære det vi vil den skal lære, samt håndtere problemer som dukker opp.

Hvorfor er søvn så viktig?

Det å sove godt - hver dag, er viktig for både mennesker og hunder. I søvnperiodene så skjer det mye i kroppen vår og hjernen vår som er viktig for at vi skal være i balanse og ha det godt.
Immunsystemet utvikles, hud og pels gjenoppbygges, minnene vi har samlet gjennom dagen behandles og lagres - og noe av det flyttes over i langtidsminnet. Hjerneaktiviteten reguleres, cortisolnivået (negativt stress) reduseres og serotonin-nivået (regulerer kroppstemperatur, humør, søvn, seksualitet og matlyst bl.a) stabiliseres. Så dersom du syns hunden din spiser dårlig så kan dårlig søvn være en av årsakene. Det samme med hunder som virker irritable eller som har en tendens til å ri på alt og alle...


Så - jeg spør igjen: Sover hunden din godt?



Gjør gjerne en øvelse gjennom en helg - hvor du lager et enkelt skjema for søvnregistrering. For ofte tror og syns vi noe, mens virkeligheten viser noe annet. Noter ned klokkeslett start-stopp søvn, hvor sover hunden (i senga, på gulvet), hvordan lå den (på sida, i en krøll), hvordan sov den (drømte, lett å vekke, urolig) hva gjorde at den sluttet å sove (våknet selv, ble vekket). Hvor mange timer er dyp søvn og hvor mange timer er bare at den ligger og hviler - med åpne øye?

En hund som ikke får riktig søvn - vil ganske raskt få problemer. Men kanskje er dette noe av det som er enklest å gjøre noe med? Og mange hunder blir kvitt sine problemer, kun ved å få bedret søvnkvaliteten sin. Akkurat som oss mennesker!















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar