torsdag 3. mars 2016

Realistiske forventninger

Easy peasy 2

Det å ha realistiske forventninger til hunden er viktig. For å få det - må man vite hvor omfattende problemene man opplever er. Bjeffer hunden mye? Skriv opp hver eneste dag i tre dager hver gang hunden bjeffer, hvorfor den bjeffer - og hvor lenge det varer. Kanskje føles det som egentlig skjer i 45 sekunder hver dag som et kjempeproblem? Muligens blir livet bedre bare ved å vite at 45 sekunder er greit. Problem løst!

Det samme gjelder gå pent i bånd. Hvor pent trenger hunden å gå for at du er fornøyd? Chantie har så mye energi og livsglede at hun er ikke istand til å gå veldig pent de første minuttene på kjent sted. På ukjent sted tar det enda lengre tid før hun "roer" seg. Mens resten av turen forløper ganske ok. Særlig om vi ikke møter noen eller ser noen hunder... Men hvor stort er problemet? Ønsker man en hund som skal gå pent i bånd kontinuerlig, fra første meter ute - forbi både folk og dyr - og helt hjem, Uten det minste nøkk i båndet? Ja, da må det nok trenes mye og ofte. Mens jeg er strålende fornøyd så lenge Chantie går uten å dra i båndet når det ikke er noe kjempespennende som skjer. Hvor mange minutter av en 45 minutters tur må jeg stoppe fordi hun drar? Kanskje 10 ganger - på tilsammen 2 minutter...Er det et problem? Nei.

Jeg har opplevd at ting jeg har tenkt har vært et kjempeproblem - ikke er et problem når jeg går grundig til verks. Og når jeg har funnet ut at problemet egentlig er relativt lite, så kjenner jeg at jeg blir mer avslappet og mindre stresset. Og først DA klarer jeg å veilede Chantie på en god måte slik at vi kan få enda mer bukt med det såkalte problemet.

Det samme gjelder selvsagt med å innlære kommandoer. Hva vil vi hunden skal forstå? Hvorfor trenger den å forstå det? Og hvordan klarer vi å veilede hunden til å kople akkurat det ordet eller setningen til en spesiell handling? Når hunden KAN sitt, bli, dekk osv - og allikevel ikke utfører det, er det et stort problem? Eller tillater vi at også hunden tenker feil? Jeg gjør selv daglig feil - også med ting jeg kan godt. Jeg skriver ord feil (enda jeg er helt sikker på at de er skrevet riktig!), jeg bytter navn på sønnene mine - enda jeg godt vet hvem som er hvem osv. Hvorfor er det da så overraskende at en hund gjør feil?

Tenk litt på det! Og bruk litt til på å analysere hva er problemet, hvem er det problematisk for - og hvor omfattende er det egentlig.


Legg til bildetekst





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar