torsdag 11. februar 2016

En halv dag hos veterinærene

I dag har Chantie tilbrakt hele formiddagen hos Grue dyreklinikk for å bli fikset. Hovedfokuset var den ødelagte tanna: finne ut hvor skadet den var, samt hvilken behandling som var best. Vi ble godt tatt imot, og Chantie fikk likegladsprøyta på gulvet ettersom hun ikke ville opp på bordet. Fordi hun skulle legges i narkose så hadde hun fastet i 12 timer, og kunne heller ikke lokkes med godbiter. Etter at sprøyta var satt tok det ikke lang tid før hun var rolig. Chanties tann ble grundig sjekket, og det viste seg at tanna var skadet ganske langt oppover - samt at hun hadde fått betennelse. Det betyr at skaden nok har vært der en stund - dessverre - og at hun nok har hatt veldig, veldig vondt en god stund. Vi ble enige om (dvs de anbefalte og jeg var enig!) at tanna kappes av ovenfor skaden og at resten rotfylles. Chantie beholder det meste av tanna, men den blir litt kortere.

Tannpleier Mary Dulac har vist meg skaden og forklart meg hva hun vil gjøre.

Her er tanna kappet. 


Ettersom Chantie allerede var i narkose så ba jeg om at de også tok røntgen av hoftene for å se om de er fine (min forrige hund hadde sterk HD), samt om de kunne operere bort en kul som Chantie har hatt på halen. Veterinærene trodde det kunne være en talgkul.

Etter tre timer kom jeg tilbake - og resultatet var som følger:
Tanna kappet og rota fjernet. Rotfylling er som på mennesker og må gjøres i to omganger, så vi skal tilbake om noen uker.
Røntgen av hoftene tatt, og de ser helt fine ut!
I tillegg var kulen på halen fjernet, og det viste seg å være en "tvilling" (pilonidalcyste). Så også det var veldig godt å få gjort.

Nå blir det skjerm i minst 10 dager, slik at såret på halen får fred. Samt antibiotika og smertestillende. Hun furter litt, men om 10 dager begynner et nytt og bedre liv! Og når hun ligger her og ser furt og lei seg ut, så tenker jeg på all tannverken hun må ha hatt - og dermed blir 10 dager med tabletter og skjerm null problem.





Tusen takk til de flinke folka ved Grue dyreklinikk! Som tar godt vare på både firbeinte og bekymrede tobeinte.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar