Boka som danner grunnlag for dette notatet er skrevet av
Anders Hallgren, utgitt på norsk av Pegasus forlag i 2010 (originalutgivelse
2007). Jeg vil her sammenfatte noe av innholdet i boka slik at jeg selv lettere
kan finne tilbake til det som gjorde sterkest inntrykk på meg samt de tipsene
til aktiviteter som er enkle å gjøre for alle hundeeiere. Dette notatet er en
blanding av det som står i boka, og egne refleksjoner og innspill. Dette kan
derfor ikke leses som et fullverdig referat av boka, men mer som en smakebit
for å få lyst til å lese hele boka. Boka kan kjøpes i bokhandel eller på nett,
og selvsagt lånes på biblioteketJ
Hvorfor er mental aktivisering så viktig (og nyttig)?
Hunder aktiviserer ikke seg selv, de venter på at du skal ta
initiativet. Dette er logisk fordi det er vi som dens eier som tar initiativ
til det meste som skjer i hundens liv: vi bestemmer når det skal koses, når de
får mat, når vi går tur, når de skal inn i bilen etc. Vi lærer derfor hunden
fra vi får den til at det ER vi som tar initiativet. Og hvis vi da glemmer å aktivisere hunden
mentalt – så blir den understimulert. Og en understimulert hund «ligger til
lading», lagrer energi – og på et tidspunkt må denne energien ut. Enten i form
av at den må aktivisere seg selv, noe som fort gjør at den velger seg
aktiviteter vi ikke er så fornøyde med – eller den blir rett og slett stresset,
apatisk eller deprimert. Og den kaster bort livet sitt med å gjøre ingen ting…
Uansett blir den en ulykkelig hund.
I 1977 gjorde forfatteren en liten studie på hvor aktive
valper er. 200 hundeeiere svarte på en spørreundersøkelse om hvor mye tid
hunden deres brukte på å bevege seg på en normaldag – både inne og utendørs,
samt i at de som opplevde at de hadde en form for problemer med sin hund skulle
oppgi disse – og alvorlighetsgrad. Her er resultatet:
Timer i hvile pr døgn
|
Mindre enn 18 timer
|
18-20 timer pr døgn
|
Mer enn 20 timer
|
Fordeling av hunder
|
34%
|
27%
|
39%
|
Problemer
|
47%
|
75%
|
82%
|
Ca 1/3 av hundene var aktive 6 timer eller mer pr døgn og ca halvparten av disse hadde atferd som eierne mente var problematiske, men disse problemene ble av eierne stort sett rapportert som små problemer.
Nesten 40% av hundene var aktive bare 4 timer eller mindre i
døgnet! Av disse hadde 82% problematisk atferd i disse 4 våkne timene – og
problemene ble rapportert av eierne å være alvorlige. Man ser derfor en helt
tydelig sammenheng mellom problematferd og hunder i aktivitet. Jo mer hunden
blir aktivisert – jo mindre problematisk blir hunden for eieren. Så har du en
hund du «sliter med», så kan det tyde på at hunden er understimulert. Noe som
er det enkleste i verden å gjøre noe med.
I 1985 gjorde Anders Hallgren en ny studie – nå blant
problemhunder. Han utførte en stressanalyse av 342 hunder og resultatet taler for
seg:
Timer i hvile pr døgn
|
Fordeling av hunder med problematferd
|
Mindre enn 18 timer
|
2,6%
|
18-20 timer i døgnet
|
10,8%
|
Mer enn 20 timer
|
86,5%
|
Dette viser at understimulering er en sterk medvirkende
faktor bak hundens problemer! 26,3% av hundene hvilte MER 22 timer eller
mer… Da kan man lure på om hundeeierne
burde ha hund! Noen hundeeiere ønsker at hunden skal være mest mulig i ro, og
kanskje særlig de som allerede har fått en hund med atferdsutfordringer. Ved å
forsøke å få hunder som allerede er understimulerte til å bli enda mer i ro,
forsterker man jo bare problemene! Løsningen er altså det motsatteJ Gi hunden mentale
utfordringer så den får brukt sine fantastiske evner og du får en lykkeligere
hund.
Mange hunder er overaktive og ofte kan dette komme av for
mye og for intens fysisk aktivitet. For eksempel det å løpe etter ting som
kastes, for mange og lange løpeturer og lignende. Dessuten så er hunderaser
også avlet fram med ulike egenskaper. Balansen mellom fysisk og mental trening
er nøkkelen til en lykkelig og harmonisk hund.
Ulv og hunder har mange like gener. Både ulv og hund er
flokkdyr, så de tar lite initiativ på egenhånd. Ulvene må ute i naturen
samarbeide for å nedlegge bytte. De lærer av hverandre, blant annet
jaktteknikk, det å følge spor, observere og vurdere hvilket bytte som er det
svakeste ledd, overliste det, angripe, stoppe et angrep etc. Og midt i alt
dette så må også ulvene holde kontakten med og kommunisere med de andre som
deltar i aktiviteten. Dette er synkronisert
atferd. Alle flokkdyr må hvile samtidig og være i aktivitet samtidig for å
kunne utføre en god jakt. Gruppa er en kraftfull enhet dersom alle er samstemte
(synkronisert!). Denne aktiviteten lærer valpene fra de er små, og det er
lederne i flokken som koordinerer og igangsetter aktivitetene.
Det er pga denne nedarvetheten at våre hunder hviler når vi
legger oss til å hvile. Og de følger oss fra rom til rom når vi beveger oss.
Særlig er dette tydelig hos valper, inntil hunden har erfart tilstrekkelig
ganger at det ikke skjer noe allikevel… Altså vi lærer den å bli passiv.
Mange hundeeiere liker at hunden er passiv og sover mye. Men
er det et godt hundeliv? Den kjeder seg og venter på at noe skal skje. Venter
og venter. Og sover og sover. Kroppen vennes til et lavt energibehov,
stoffskiftet skrus ned til et minimum og hormonsystemet forandres. Enden på
visa er en hund uten initiativ, uten glede og som sover bort hele livet…
Former for mental stimulering
Det å aktivisere hunden krever ikke mye tid eller utfordring
av oss eiere, og resultatet ved å få en lykkeligere og mer harmonisk hund viser
seg nærmest umiddelbart. Det fins flere kategorier av aktiviteter som kan
sorteres i fire grupper som presenteres nedenfor. Hunder er skapt for mentale
utfordringer og erfaringer. De vil kjede seg dersom de ikke får brukt hue!
Dersom man ikke lar hunden få bruke sine mentale ferdigheter, men bare de
fysiske – og i tillegg straffer mye av den fysiske atferden (bjeffing, hopping,
graving etc som ofte er et utslag av for mye oppsamlet energi) – så lager vi en
problemhund som ikke har det særlig bra. Konstant avstraffelse av hundens
«dårlige oppførsel» skaper en passiv, underdanig og redd hund.
Hundene må leve sine liv på våre premisser. Det er derfor
vårt ansvar å gi hunden gode levevilkår, og dette kan kun gjøres ved å gi
hunden selvtillit og livsglede. Vi kan derfor gjøre dette ved å lage oppgaver
og utfordringer som likner på det som ulvene opplever i naturen.
En hund som får tilnærmet lik fysisk og mental trening er
mest harmonisk. Så dersom du tenker at du ikke har mer tid å avse sammen med
hunden, så kutt ned på den daglige spaserturen, og bruk halve tida på mental
aktivisering av hunden.
Læring
Alle individer lærer hele livet. Individer som lever i flokk
(som hunder og ulver) lærer seg kommunikasjon med andre individer, de lærer seg
underkastelse, dominans og respekt. De lærer jaktteknikk og atferd som belønnes
eller «straffes». Utfordringen for hunden er selve innlæringa av aktiviteten,
så dersom du synes hunden «skjønner det for dårlig» så husk at den mentale
treninga for hunden er det viktigste. Så lenge den forsøker å lære – så er det
utfordrende for hunden. Når den har lært aktiviteten knyttet til ordene – så er
det kun rutineutførelser, og ikke mentalt utfordrende lengre.
Forslag til aktiviteter
Alle hunder kan både stå, sitte, ligge og gå pent – og
enkleste måten å lære de dette på er å si ordene og rose når hunden gjør dette
av seg selv. Dette gjelder også mange flere aktiviteter for eksempel å tisse,
bæsje, hoppe, gå til høyre og venstre, gå foran, gå bak, kom, riste seg osv.
Lær hunden ordene for de aktivitetene den allerede kan! Etter hvert vil man så
kunne trene hunden til å gjøre aktiviteten når vi sier ordene. Ros og godbit er
et must i all trening.
Andre aktiviteter som hunden kan lære er å krype, ta på
halsbånd/sele, hente avisa, slikke seg rundt munnen, spille død hund, rull
rundt, gi eieren et kyss, peke på munn, nese og øre, «hviske» noe i øret,
bukke, se til høre/venstre, gi venstre/høyre labb, «give-me-five», vinke,
trykke på knapper, gå sikksakk mellom beina dine, hoppe over eller gjennom
armene dine, apportere, rydde opp for eksempel leker eller papirbiter, rulle
ball, «snakke», gjespe og strekke seg. Alle disse aktivitetene forklares i boka
hvordan man kan hjelpe hunden å utføre disse.
Problemløsing
Ute i naturen ligger ikke maten servert på et fat. Ofte er
maten (byttedyret) både raskere og større, kanskje tyngre og sterkere også, enn
rovdyret. Dyrene må derfor bruke sin intelligens for å klare å nedkjempe maten.
Dette viser oss at de er smarte, kan lære og kan tenke strategisk. Ulver (og
hunder) kan dessuten tenke så langt fram at de kan avskjære byttedyr som
springer i bue! Dette forklarer at de har en godt utviklet hjerne og kan løse
ganske vanskelige problem. For eksempel vil en hund kunne forutsi hvor en ball
havner dersom du spretter den eller triller den i en vegg.
Forslag til aktiviteter
Omvei: still deg
opp med en hindring mellom deg og din hund, og la hunden finne ut hvordan den
kommer til deg. For eksempel ved et gjerde hvor åpningen er litt bortenfor.
Kast en godbit, ball eller pinne over et gjerde, gjennom en «tunnel» - og la
hunden selv finne ut hvordan den kommer rundt. Når du er ute og går tur med
hunden i bånd skjer det ofte at hunden går på «feil side» av et tre, en
lyktestolpe eller noe. La hunden selv være den som ordner opp og kommer seg på
riktig side. Dersom hunden er vant til at du ordner opp, så må du de første
gangene lokke og hjelpe den rundt –for du har allerede lært den at det er du som
fikser og den som bare «venter»… Hunden kan også lære å ordne opp når den har
gått seg fast i sitt eget bånd.
Få tak i
gjenstandersom ligger oppå noe eller under noe: Ute i naturen kan du legge
godbiter eller en leke oppå noe som er umulig å klatre opp på fra en side (der
dere står), men tilgjengelig for eksempel fra baksida. Dette kan være en stor
stein, et tre som står i en helling eller noe slikt. Eller legg en godbit under
et gulvteppe, under et håndkle, under en kopp eller en kjele. Begynn enkelt slik
at hunden lærer å stole på deg at problemene du presenterer den for kan løses.
Åpne pappesker:
mye vi kjøper ligger i pappesker eller papirposer og man kan bruke tomme
dopapirruller. Putt godbit inni og lukk igjen. Dette vil aktivisere hunden noe
tid før den får tak i godbiten.
Trekke i snora:
Fest en godbit i en ende av ei snor, og gjem godbit-enden for eksempel under
sofaen. Hunden vil etter hvert bli så «frustrert» av å ikke få tak i godbiten
at den trekker i snora. Den opplever at den får tak i godbiten, samtidig som du
roser. Etter noen repetisjoner vil hunden forstå at det er snora som er
nøkkelen. Da kan denne snora også benyttes til å få tak i andre ting, eller for
eksempel åpne dører etc.
Godbiter inni
beholdere, bokser eller flasker: Vis hunden at du putter godbiter inn i en
flaske med stor åpning (for eksempel tom ketchupflaske), en boks med et
hengslet lokk eller noe tilsvarende. Vis hunden hvordan den kan åpnes – og la
den så forsøke selv. Begynn også her med «enkle» beholdere, ellers vil hunden
raskt miste interessen.
Nesearbeid
En ulv kan følge spor i timevis, ellers vil den risikere å
sulte. Og den må stole på sin fantastiske luktesans. Den må kunne lukte
spiselig fra giftig, den kommuniserer via lukt, og den gjenkjenner lukten til
enkeltindivider. Dette gjelder selvsagt også hunder! Hunder kan lukte penger,
metall og til og med kreftsvulster hos mennesker. Luktesansen er hundens beste
sans, og har et sterkt behov for å bruke denne. Dersom du lar hunden følge
duftspor, så ikke «korriger» hunden om den springer litt på kryss og tvers og
hit og dit, så lenge den er i nærheten av sporet. Duften sprer seg i lufta, så
det er logisk at lukten er litt «bredere» enn akkurat der vi mener den skal
være.
Forslag til aktiviteter
Finne ting inne og
ute: Start med å gjemme godbiter, og bruk en kommando så hunden vet at nå
skal den lete. Etter hvert kan man gi hunden noe å lukte på som den så skal
finne (for eksempel te-poser, sjokoladepapir og andre ting som lukter
spesielt). For å finne spesielle ting så må hunden først ha lært hva det heter.
Innlæring av slikt kan gjøres ved å legge gjenstanden (for eksempel nøkler
eller båndet dens) på gulvet inne med en godbit oppå – og si «finne nøkler».
Hunden vil finne nøklene pga godbiten, mens man etter hvert legger godbiten
under – og til slutt fjerner godbiten men heller gir den umiddelbart når
nøklene er funnet. Man kan også trene hunden til å hente hansker eller andre
ting du mister når du går tur.
Sporing: Du og
hunden kan følge et spor som du for eksempel gikk en halvtime tidligere. Og du
la også igjen noen godbiter underveis. Det er avgjørende at det i innlæringa
ikke er noen forstyrrende lukter i området. Lengden på strekningen økes etter
hvert, og det bør alltid være en skikkelig god belønning til slutt.
Sporing innendørs:
Like før gulvvasken kan man også legge spor inne. Sporet kan lages ved for
eksempel å dra en pølsebit eller kjøttbit langs gulvet. I enden på sporet
ligger selve biten.
Lete etter familiemedlemmer
eller andre: Ute på tur så kan man la et familiemedlem springe og gjemme
seg mens man holder igjen hunden. Eller man gjemmer seg dersom hunden springer
ute av syne et øyeblikk.
Peke på gjenstander
som du har tatt på: Dersom man planlegger litt kan man for eksempel ha
gjenstander som ser like ut, og der tre er uberørt av deg (bruk plasthansker
eller pølseklype!) mens den siste har du tatt på. Du kan lære hunden å peke på
den som lukter deg. Du må ha laget et lite merke på den som lukter deg, slik at
du kan belønne hunden når den finner riktig. I starten vil det trolig bli
tilfeldig dersom hunden ikke kjenner «pek-kommandoen», men etter hvert vil den
forstå sammenhengen. Også her kan treningen start med å legge godbit under den
rette gjenstanden for å få hunden interessert.
Balanse
Hunden har arvet veldig god kroppskontroll fra sine ville
forfedre. En hund kan springe i full fart i ulendt terreng (om natta!) uten å
skade seg. Men når vi går tur med hunden velger vi ofte langs gater og veier
uten fysiske utfordringer for hunden. Den delen av hunden hjerne som styrer
fysisk kontroll og balanse, lillehjernen, er veldig godt utviklet for å være i
stand til nettopp slike fysiske utfordringer.
Hunder bør allikevel også trene balanse, kroppskontroll og bli
bevisst at de har både en frampart og en bakpart. Ved dette vil de bli enda
tryggere og mer selvsikre nå de utfordres fysisk. Ved slik trening er det
spesielt viktig at hunden er trygg på at du ikke ber den gjøre noe som virkelig
kan skade eller skremme den. Begynn derfor enkelt og med øvelser som hunden er
trygg på.
Hinderløype: lag
din egen hinderløype: innendørs, utendørs eller bruk det du finner der du er.
Det er mye som kan hoppes over, hoppes opp på, krype gjennom eller under, eller
balanseres på. All trening må gjøres ved ros og godbiter og positivitet. Tving,
dytt eller dra aldri hunden gjennom et hinder den ikke vil. La den ta egne
valg. Dersom den stoler på deg, vil den etter hvert tørre. Dette er også lurt
for å bygge opp tilliten og relasjonen mellom deg og din hund. Innendørs kan
stoler, krakker, esker, tepper som rulles være enkle hindre. Utendørs kan man
bruke steiner, kvister, tømmerstokker, stubber. I parken fins det sittebenker,
bord, lave murer og lignende.
Ta hunden med!
Det er lett å sette hunden igjen hjemme – for oss som eiere.
Men for hunden vil det være fin mental aktivisering å få være med. Skal du på
besøk (spør på forhånd, og hunden kan holdes i bånd hele tida) til noen så vil
det lukte annerledes, det vil være nye folk, nytt sted og du oppfører deg
annerledes på besøk enn hjemme. Alle synsinntrykk og duftinntrykk er mental
aktivisering for hunden. Skal du en kjapp tur på butikken med bil, så la hunden
bli med (om det ikke er for varmt) – det er mye å se på for den. Ta den gjerne
med ut på parkeringsplassen og la den snuse. Også på steder hvor det har vært
mye folk (etter mart´n, 17.mai) er det massevis av lukter og inntrykk. La
hunden få snuse og kose seg, mens du ser på hvordan nesa jobber. Har du langt
bånd, så kan du jo sette deg ned og slappe av imensJ. Og du vil ha en lykkelig og
mentalt fornøyd hund resten av kvelden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar