onsdag 10. februar 2016

Skadet tann

Knekt tann



Chantie har på merkelig vis klart å knekke av litt av ene hjørnetanna. Jeg oppdaget det på søndag da vi tok tannpussen. Jeg aner ikke hvordan det har skjedd eller når, og jeg har heller ikke merket noen endring i Chanties oppførsel. Men det betyr ikke at hun ikke har vondt! Hun viste heller ingen tegn til smerte da hun for to år siden ble bitt av en schäfer. Det oppdaget vi først dagen etter da såret begynte å væske. 

Tannskader hos hund er relativt vanlig, men ettersom hunden ikke kan prate så har den ingen mulighet til å få sagt fra selv. Man kan oppdage endringer i matinntaket, leking eller at den ikke lenger bryr seg om tyggebein. Dårlig ånde kan også være et symptom. Det er derfor viktig at man har lært seg til å sjekke tenner og munnhule på hunden regelmessig. Chantie er vant til å bli sjekket, og finner seg i det. Om enn litt motvillig dersom det tar for lang tid. Å foreta en tannpuss en gang i blant er også lurt for å forebygge tannstein, og en god rutine for å rett å slett ta seg tid til å sjekke tenner, tannkjøtt og munnhule.

For mer info, ta en titt feks her.

Chantie og jeg var hos Grue dyreklinikk, som bl.a. har spesialistkompetanse på tannmedisin, i går og skal en ny runde i mårra. Det er ønskelig med røntgen for å få sjekket om den knekte tanna har åpnet opp inn til tann-nerven. Vi ser en mørk flekk inni tanna, men veterinæren kunne ikke med sikkerhet si om det var tann-nerven eller det at tanna her begynt å reparerer seg selv. 

Jeg gruer meg til at hun skal legges i narkose for Chantie har lange pustestopp da. Veterinærene beroliger meg med at det er helt normalt med pustestopp inntil ett minutt - men jeg syns fortsatt at det er helt fryktelig. Og ett minutt er veldig, veldig lenge når man sitter og venter på neste innpust... Men som veterinæren sa til meg i går: "Under narkose er hunden mye bedre overvåket og passet på enn noen gang ellers...

Ønsk oss lykke til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar