onsdag 13. juli 2016

En nysgjerrig hund er en sunn hund

Enkel innlæring av nye triks

Jeg har blitt spurt om hvordan jeg har klart å trene Chantie til å kunne så mange ulike triks. Den aller viktigste forutsetningen er at jeg har en nysgjerrig og utforskende hund som gjør det lett for meg å belønne henne når hun "tilfeldigvis" gjør det jeg vil vi skal innlære. Hvis jeg vil hun skal lære å gå oppi noe - så setter jeg feks en pappeske på gulvet som hun får utforske og undersøke. Og i det sekund hun setter en labb på eller oppi esken så belønner jeg med ros og eventuell godbit. Så vil hun snuse og herje litt rundt mens hun utforsker hva det var som utløste rosen og godbiten. Plutselig er hun igjen oppi med en labb - ny godbit. Det tar ikke mer enn to, tre slike tilfeldige blinker før hun forstår hva hun gjør som utløser godbiten. Deretter må hun feks få begge beina oppi før jeg roser og gir godbit. Det går ganske fort dit også, fordi hun blir ivrig og prøver raskt å finne ut hvor jeg vil. På denne måten har hun lært både å gå oppi ting, gå på ei bestemt matte, lukke skapdører og skuffer bl.a. Den samme treningsmåten kan brukes på veldig mye.

Nysgjerrige og vimsete hunder

Ofte hører jeg hundeeiere som er oppgitte og irriterte fordi hundene deres vimser og herjer, utforsker, klatrer og snuser. Eller de tar ting de finner, undersøker, graver og tygger. En hund som utforsker og som tør å nærme seg ukjente gjenstander, lukter og lyder er en sunn og frisk hund. Det er en hund som bruker sine instinkter og nedarvede ferdigheter. En hund lærer ikke gjennom språk, ved lesing eller ved å bli fortalt hva den skal gjøre. En hund lærer gjennom egen erfaring! Ved å snuse, ved å smake og ved å observere. Den lærer gjennom assosiasjoner. Det betyr at en hund lærer hva som lønner seg for den å gjøre. Dersom den vil ut på tur og oppleve verden og den har funnet ut at den fint kan komme seg ut ved å åpne ytterdøra når ingen ser den, så gjør den det. Det hjelper ikke at vi er aldri så sinte på den når den stikker av - eller når den kommer tilbake. For da lærer den bare at eieren er ofte sint - det var veldig mye bedre å være på tur.

Så hvis du har en utforskende og vimsete hund - så ikke la det bli en negativ greie! Det er bare positivt!!

Lært hjelpeløse

Mange sier at de har hunder som ikke vil. Som ikke er nysgjerrige og som ikke prøver engang å gjøre de greiene som eieren ønsker den skal gjøre. Det er ikke lett å lære en hund noen nye triks, dersom hunden i utgangspunktet ikke prøver noe som helst. Dessverre er hovedårsaken til slike passive hunder at de har eiere som har sagt NEI, NEI, NEI og NEI til nesten alt den har forsøkt seg på. Til sist erfarer hunden at det beste er å gjøre ingen ting... Da får den ikke kjeft, og eieren er i verste fall overbevist om at han har en snill og lydig hund som bare ligger rolig dagen lang.... Noen hunder blir lært hjelpeløse veldig fort. Det er ofte hunder som er "milde", ekstremt vare for høy lyd og menneskers sinte stemmer. En lært hjelpeløs hund må man jobbe med - for at den igjen skal tørre å utforske. En veldig enkel måte å finne ut hvordan ståa er er feks å sette en plastkopp på gulvet foran hunden. Nysgjerrige hunder vil med en gang begynne å utforske koppen, snuse på den, dytte til den, kanskje bruke labben på den og til sist bite i den. En lært hjelpeløs hund vil bare bli sittende og se på koppen - og ikke foreta seg noe. Men en plastkopp kan være en god start for å vekke interessen for det nye og ukjente.
Bra! Hundetrening har laget en filmsnutt som viser dette i praksis. Anbefales!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar