mandag 24. oktober 2016

Herming - gjør som jeg gjør!

Jeg prøver stadig å finne på nye aktiviteter for Chantie og meg. Vi trener fysiske aktiviteter som balansering på stokker, stubber og steiner, krabbing under ting - og det å hoppe over ting. Vi trener kommandoer både med lyd og tegn - og vi trener praktiske triks som hendte håndkle, rydde sko, ta ut av vaskemaskinen o.l.
Men morsomst er nok alle disse tenkeoppgavene vi prøver oss på. Alle hunder kan tenke, og alle hunder kan løse "problemer" dersom de får muligheten til å teste ut forskjellige løsninger. Chantie må selv ordne opp når hun og jeg kommer på hver vår side av en hindring. Det er null problem, for det har vi trent lenge på. Det siste vi har startet med nå er å trene herming. Jeg ble satt på ideen da jeg så filmer fra de som deltok på veteran-uka til Lundqvist hundeskole - for der trente de på dette. Jeg og Chantie deltok på trinn 1-uka, så vi har måtte ta dette hjemme.
Vi har ikke trent all verden, men det er morsomt med en gang hun forstår hva vi driver med. Her er en liten filmsnutt som viser treninga vår. Jeg ber henne følge med ved å si "se" - deretter viser jeg - og så ber jeg henne gjøre det samme ved å si "Gjør som meg". Hun får ingen reaksjon når hun feiler, men masse godis og kos når hun fikser det.


Vi har funnet ut at det var enklest å begynne med slike herminger der vi gjør noe med noe annet. Dvs legger en leke på forskjellige plasser. Eller henter forskjellige ting. Det fungerer også ganske greit å selv gå oppå stoler, opp trapper, legge oss ned eller gå og stå på et teppe. Det aller vanskeligste har vist seg å være ting som man skal gjøre "med seg selv". Feks gå rundt seg selv (snurre), rulle sidelengs rundt eller det å gå bakover. Den speilinga er nok vanskeligere å skjønne. Men vi får det til innimellom.

Når man øver på helt nye ting - nye responsmåter for hunden - så er det viktig å ikke gi opp. Hver eneste treningsøkt som ikke gir topp resultat er også hjernetrim for hunden. Det er jo selve kodeknekkinga som er det slitsomme - og det vi ønsker å trene hunder til å gjøre.

Så gi ikke opp! Men begynn gjerne enkelt. Og husk at ordet NEI ikke har noe i trening å gjøre. Dette er kun for gøy og hunden skal bare ha det morsomt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar