mandag 11. juni 2018

Godbiter - alfa og omega

I løpet av en treningsøkt så går det med noen godbiter. Og innimellom - når det er skikkelig vanskelige ting som skal trenes på - så trengs skikkelig gode godbiter. Mine hunder er mest glad i fiskepudding, grillpølser, ost og diverse rått kjøtt. En del av dette finner jeg i matbutikkenes tilbudsdisk, noe kan være rester etter middag eller rett og slett noe som har blitt liggende for lenge i kjøleskapet. Innimellom så skjer jo det.

Ofte så kommer jeg litt seint på at jeg trenger godbiter når jeg bestemmer meg for å trene. Det er ganske kjett å da måtte begynne å lete etter noe godt, samt å kanskje begynne å dele det opp i småbiter. Det går fort en halvtimes tid, eller tre kvarter - og det er jo tid jeg hadde tenkt å bruke på andre ting - akkurat da.

Så - derfor har jeg blitt flinkere til å "lage" godbitene når jeg har tid - dvs når de oppstår. Feks så deler jeg opp godbiter av det som blir igjen av middagsrester dersom det er mat som hunder kan få. Når jeg finner noe i kjøledisken på butikken som er kraftig nedsatt pga dato - og jeg selv ikke har tenkt å spise det, så deler jeg det opp med en gang. Det samme med ting og tang som jeg finner i kjøleskapet som jeg ikke lenger vil spise.

Bitene deles opp og fryses ned i dertil egnede bokser. Og det er pga dette at jeg skriver dette lille innlegget. For tidligere brukte jeg plastposer - som jeg kjøpte. Men så begynte jeg heller å bruke hodet - og så på hva jeg kastet av emballasje. Og det viste seg selvsagt at det kastes altfor mye plast som fint kan gjenbrukes.

Så neste gang du spiser kyllingvinger til kvelds - bit av brusken og legg det i en egen skål og beina i en annen. Brusken blir nemlig kjempegode godbiter! Frys de ned i en boks du har hatt saus eller kryddersmør - eller noe helt annet i. For når du så skal trene - så er det bare å ta opp en boks og komme deg ut på tur! Tøm godbitene ut av boksen og spre de utover en tallerken - og vips har de tint i løpet av den tida du bruker å få på deg skoa. Og skal du ikke bruke de med en gang, så er boksen veldig enkel å frakte med seg godbiter i.



Godbitene til trening skal være så små som mulig. Det vil si - så små som du får hunden din til å jobbe for. Men det er selvsagt lov å gi MANGE godbiter når den presterer ekstra godt, trenger en boost, eller bare trenger en vekker... 

Det er nyttig å ha sjekket ut hva hunden faktisk liker av godbiter. Jeg har hatt flere på kurs som sier at hunden ikke liker godbiter. Problemet da er selvsagt at det vi oppfatter som godbiter - er ikke godbiter for hunden. Veldig mange eiere har "bestemt" hva som er godbiter for hundene sine, uten å sjekke.

Jeg er glad i sjokolade, men jeg liker av en eller annen merkelig grunn ikke ren melkesjokolade. Så - en godbit for meg er sjokolade, men IKKE melkesjokolade. Og slik er det for hundene også! De har ulik smak og ulik "lyst". Så derfor må man sjekke ut hva sin hund liker. Og har man to hunder - så liker de garantert ulikt også. 

Det er kjempefestlig å servere Chantie gulrot og agurk, som hun syns er helt OK, mens Tasja bare ser dumt på meg....og tenker: "mener du virkelig at jeg skal smake på det????!!"

Så for å finne ut hva hunden din faktisk liker, så finn fram alle godbiter - penn og papir, og start sammenligningen. Tilby hunden to og to godbiter - feks på en skål med 20 cms avstand, og noter hele tiden hvilken den tar først. Til slutt vil du ha sammenlignet alle med alle - og sitter igjen med en soleklar vinner. Kanskje blir du overrasket over resultatet? 
Jeg kjenner en hund som kan gjøre hva som helst for en agurkbit!!

Dette er selvsagt ingen favoritt, dermed går det fint å trene med denne på nesa!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar