sĂžndag 25. november 2018

Snakk pent med hunden đŸ¶

NÄr jeg gir rÄd til frustrerte hundeeiere sÄ er det ett rÄd som alltid gÄr igjen: nemlig snakk pent til hunden din. Det kan hÞres teit ut - men det er viktigere enn du tror.

Aller fÞrst, hva mener jeg med "snakke pent"? Jo, jeg mener at du skal tenke pÄ at hunden din elsker deg over alt pÄ jord, den er alltid kjempehappy nÄr du kommer hjem, den kan ligge inntil deg og fÞle trygghet i timevis, den er totalt avhengig av deg for Ä fÄ mat, fÄ gÄ ut og tisse og Ä gÄ tur. Hunden er den svake part i forholdet mellom deg og den - og det minste du kan gjÞre er Ä vÊre hyggelig tilbake...
Dersom du tenker pÄ dette - nÄr du er irritert fordi den bjeffer, fordi den tigger, fordi den drar i bÄndet, fordi den sitter klistret inntil deg nÄr du vil ha avstand, sÄ kan det hende at du blir litt hyggeligere i stemmen nÄr du forsÞker Ä snakke til den. Og hunder er som folk - vi lÊrer best av de som er hyggelige mot oss og som vi ikke er redd... Hunden og vi motiveres av mestring, og ikke av straff og frykt.

Men jeg mener mer med "snakk pent". Jeg mener at du kan legge inn et spÞrreord istedenfor kun en kommando, dersom hunden faktisk kan fÄ lov Ä ha en mening om det du foreslÄr. Istedenfor Ä si "Kom, vi skal gÄ tur", sÄ kan du si "Vil du vÊre med Ä gÄ tur?"
Istedenfor Ä si "NÄ skal vi dra", sÄ kan du si "Vil du vÊre med Ä kjÞre bil?"
Istedenfor Ä si "Slutt Ä dra!" sÄ kan du si "Kan du gÄ roligere?"
Istedenfor Ä si "Ned fra sofaen!" sÄ kan du si "Kan du gÄ ned pÄ gulvet?"
Istedenfor Ä si "Flytt deg!" eller "GÄ vekk", sÄ kan du si "Kan du gÄ og legge deg?"

Og hva er poenget med dette? Jo, det viktigste er faktisk hva denne endringen har Ä si for deg. For nÄr du kommanderer, sÄ har du allerede bestemt deg, du har en sintere stemme, og du blir raskere irritert om hunden ikke lystrer. Ergo er du som eier kjapt i en dÄrlig relasjon til hunden. Dersom du isteden venner deg til Ä spÞrre hunden, sÄ vil du for det fÞrste vÊre mer tÄlmodig med hundens respons pÄ spÞrsmÄlet, du vil ha en blidere stemme - som igjen gjÞr at hunden lystrer raskere - og du vil trolig lettere takle at hunden avslÄr ditt forslag. For det kan den faktisk gjÞre. Det er ikke veldig viktig at den blir med i bilen nÄr du drar pÄ butikken, dersom den selv velger Ä bli hjemme. Det kan hende den ikke vil pÄ tur akkurat nÄr du vil, fordi den har vondt i holdet eller har trÄkket pÄ noe sÄ den er Þm under poten. Kjenn sÄ etter hvordan ditt humÞr og dine fÞlelser er ulike ut fra om du kjefter pÄ hunden, eller om du snakker pent til den. Hvordan vil du helst "fÞle" sammen med hunden din? Vil du vÊre sur og irritert, eller vil du vÊre blid og avslappet?

NÄ vil du helt sikkert tenke at dette er det dummeste du har hÞrt...Hunden forstÄr ikke at du spÞr. Joda, med tida gjÞr den faktisk det. Dersom du lar hunden fÄ lov Ä velge - og du gidder Ä ta signalene den sender, sÄ vil du fÄ en hund som kommuniserer og responderer pÄ dine spÞrsmÄl.

Jeg spÞr alltid mine hunder - nÄr det er mulig for dem Ä velge:
Jeg spÞr om de vil ha mat - og det vil de sÄ og si alltid. Da spretter de opp og gÄr dit de vet maten befinner seg. Og sÄ fÄr de mat.
Jeg spÞr nÄr vi gÄr tur og kommer til et kryss, og det ikke spiller noen rolle for meg hvilken vei vi skal gÄ- sÄ sier jeg "Hvor vil du gÄ?". Og sÄ gÄr vi dit hunden vil.
Jeg spÞr noen ganger nÄr jeg skal pÄ butikken, om de vil vÊre med Ä sitte i bilen. Noen ganger vil de, andre ganger ikke.
Jeg spÞr om "Skal vi gÄ videre?" nÄr de har snust en stund, og jeg er utÄlmodig. Men dersom de ikke kommer da heller - sÄ er det jeg som mÄ smÞre meg med mer tÄlmodighet. Det er jo for hundens del at jeg er ute pÄ turen.
Jeg spÞr innimellom om de kan komme inn, nÄr de er ute i hagen og jeg syns de har vÊrt ute lenge. Og hvis de ikke kommer da, sÄ er jo det helt greit. Men da har jeg ihvertfall spurt.

Tenk litt pĂ„ hvordan du samhandler med hunden din. Dersom du vil at den skal vĂŠre interessert i det du gjĂžr og vil den skal gjĂžre, sĂ„ er det lurt Ă„ ha et nĂŠrt og godt forhold til den. Hundene bruker hele livet pĂ„ Ă„ studere oss mennesker. De vet hvordan vi ser ut, lukter og hĂžres ut nĂ„r vi er sinte og det er fare for kjeft, og det samme nĂ„r vi er glade og det kan komme en godbit. Gjett nĂ„r hunden velger Ă„ vĂŠre i nĂŠrheten og nĂ„r den velger Ă„ stikke seg unna😉.

SĂ„ hvorfor ikke snakke pent til hunden? Begynn i dag.

Tasja "spĂžr" Chantie om hun kan flytte seg fra senga hennes.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar