søndag 19. mai 2019

Advarsel!

Det er mye å passe på når man har hund. Man passer på at den ikke rømmer, at den ikke utsettes for noe skummelt og at den ikke spiser noe den ikke tåler. Men jeg har i tillegg opplevd fire skumle hendelser som jeg tror mange andre hundeeiere heller ikke har tenkt på. Og for å forhindre at andre hunder og eiere opplever det samme, så vil jeg her fortelle om det.

1. Tasja festet seg selv til bilburet!

Hunder skal ikke ha på seg koppel/leiebånd når de sitter i bilburet. Allikevel må jeg innrømme at jeg ved noen anledninger har syndet mot dette, feks når vi bare skal kjøre 5 minutter, Eller når jeg bare skal en kjapp tur på butikken. Jeg har tenkt at grunnen til at leiebåndet alltid skal av i bilburet handler om at hunden ikke skal surre seg fast. Tasja og Chantie er veldig rolig i bilen, så det har jeg ikke ansett som et problem - på slike korte turer. 
Men her en dag - da vi hadde vært i skogen - og kjørte hjem (type 5 minutters biltur) og jeg skulle ta Tasja ut - så hadde hun på merkelig vis klart å feste seg selv til bilburet. Hun satt bomfast - med ryggen klistret til bakveggen på bilburet....  DA var jeg glad for at jeg ikke skulle bare 5 minutter inn på butikken. Ser for meg at dette kunne blitt ganske så panikkartet. Jeg skal ALDRI mer la hunder sitte i bilen med koppelet på.










2. Susie hoppet ut med bakbeinet fast i bilburet!

For mange år siden hadde jeg et "tradisjonelt" stålbur til hunden min, Susie. En voksen golden retriever. Susie var av den rolige sorten og det var aldri noe stress inn og ut av bilen. Hun satt rolig og ventet til hun fikk beskjed om å hoppe ut. Men en gang gikk dette fryktelig galt. Når hun skulle hoppe ut så klarte hun å kile ene bakbeinet sitt MELLOM sprinklene under døråpningen på buret MENS hun hoppet ut. Beinet ble hengende fast her, mens resten av hunden "hoppet" ut. Merkelig nok så forsto jeg hva som skjedde, så jeg klarte å ta henne imot, men det var selvsagt så ekstremt vondt idet hun "landet" i armene mine, og beinet vred seg, så hun beit meg ganske hardt. Heldigvis var vi to voksne der, så mens den ene holdt henne fikk den andre ut beinet. Og til tross for at det så dramatisk ut, så gikk dette bra. DET er et under. Hun kunne ha fått beinet ut av ledd eller brukket det!!
Etter dette så ble stålburet byttet ut med et bur som IKKE har denne sprekken foran. Aldri mer bur med sprekk under døra.


3. Chantie ble sittende fast med en grein i halsbåndet!

Mine hunder bruker alltid sele på tur, men de har ofte på seg halsbånd med mitt navn og telefonnr i tillegg. Og tidligere så hadde Chantie på seg halsbånd inne hele dagen. Fordi det er slik hunder har. Nå når mange har blitt flinke til å bruke sele på hundene istedenfor halsbånd, så ser jeg også mange hunder som har på seg sele hele dagen. Fordi det er lettvint for oss - og fordi det føles rart at hunden ikke har på seg noe, kanskje. Det er liksom greit å ha noe å holde i dersom det feks plutselig skulle ringe på døra.
Jeg har opplevd at Chantie i skogen klarte å bli sittende fast ved at en tjukk grein kom inn mellom halsbåndet og "hektet" henne fast. Hun ble ganske desperat, men jeg var jo denne gangen i andre enden av koppelet så det var en smal sak å få henne løs. Jeg fikk meg allikevel en liten vekker. For mange hunder har på seg noe når de er hjemme alene. Hva om hunden hekter seg fast da? Den kan hekte seg fast i et dørhåndtak (feks på kjøkkeninnredningen eller døra om den hopper litt), en spak på en lenestol, bordkant når den hopper ned etc... Og selv om det er selen som hekter seg fast, så vil det fort kunne oppstå en farlig situasjon. Dersom den henger etter halsbåndet i et dørhåndtak, så vil det jo bli fort slutt.....Jeg vet at jeg har lest om en hund som døde etter å ha blitt hengende fast i dørhåndtaket når den hoppet på ytterdøra og eieren var borte.


4. Chantie fikk kvist på tvers inni munnen.

Mange hunder elsker å tygge kvister, og Chantie var en av dem. Lenge fikk hun lov til dette, men etter å ha hatt tre episoder der en ganske tjukk kvist satte seg på tvers inni overmunnen hennes (altså fra jeksel til jeksel tvers over) - med påfølgende panikk hos henne, så er det slutt på å tygge pinner/kvister. Hun prøvde desperat på få kloret den vekk med labbene, men de satt bom fast. Og det var ikke like enkelt for meg heller å få roet henne såpass at jeg fikk knekket de ut. Og de satt godt!! 
Også dette har kun skjedd utendørs med meg i andre enden av båndet - men jeg har jo fått noen opplevelser som gjør at jeg tenker litt mer! Hva om den fliser seg opp og går inn i tannkjøttet? Eller gjennom tunga?


Så - vær føre var!!
Ikke gjør de samme erfaringene som jeg har gjort. 

Ta ALLTID av alt av greier på hunden 
når den er hjemme alene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar