mandag 6. mars 2017

Sitt! Bli! Ligg! Dekk! Nei! Fy! Bra! Hit! Kom!

Innimellom spør noen meg om hvordan de kan lære hunden sin å sitte og å ligge. Da svarer jeg selvsagt at alle hunder kan sitte og ligge. Det de ikke vet er at når vi sier ordet Sitt så vil vi at de skal sette seg akkurat da. Og at når vi sier ordet Ligg (eller Dekk) så vil vi at de skal legge seg ned akkurat da. Det magiske er derfor ikke å få hunden til å sitte eller ligge, men å forstå at ett spesielt ord betyr en spesiell "oppførsel". Altså skal du lære hunden at når den setter seg så er det "Sitt" den gjør, og når den legger seg så er det "Ligg" den gjør. Og det kan den lære så enkelt som at når du ser den setter seg helt naturlig - så sier du "Sitt" i det øyeblikk den setter rompa i bakken - feks så mange ganger du kan i løpet av et par, tre dager. Og det samme med "Ligg" (dekk) når den naturlig legger seg ned. Og vips så har hunden forstått at denne oppførselen har et eget navn! Og etterhvert så vil du kunne teste ut om den tilbyr riktig oppførsel til riktig ord.

På denne måten har jeg lært Chantie bl.a. Sitt, Ligg, Riste seg, Hit, Tisse, Bæsje og sikkert enda mer. Det blir jo det samme som at de aller fleste hunder ganske kjapt kopler "Skal vi gå tur?" og blir veldig glade og ivrige. Det er jo fordi de har erfart at når vi sier denne rekken av ord, så skal vi ut og være ute en stund i kanskje nye omgivelser.

Tisse og Bæsje er også greit at hunden vet hva betyr, men man må vokte seg vel for at man ikke får en hund som MÅ ha en kommando for å gjøre fra seg. Men det er praktisk å kunne fortelle hunden når man er på reise, kurs eller annet at akkurat HER og NÅ er stedet og tida for tissing og eventuell bæsjing. Noen hunder liker å gjøre fra seg på fast plass, og nettopp for disse vil det være frustererende å være på fremmede steder. De vil derfor ha nytte av å bli fortalt at her kan du gjøre fra deg. 

Andre ord man vil at hunden skal kople en spesiell atferd til er et par forskjellige innkallingsord. Jeg trodde at Kom var et bra innkallingsord, helt til jeg oppdaget at jeg sier Kom i annenhver setning når vi er ute og går...Når jeg vil ha Chantie med meg i en spesiell retning eller hun står helt fast og stirrer på en katt - så sier jeg "Kom nå! Kom-kom!" når jeg egentlig bare vil at hun skal bli ferdig med det hun driver med og luske videre med meg. Jeg sier "Kom hit!" når hun allerede er på vei mot meg og jeg bare vil snakke til henne på en koselig måte og jeg sier "Kom!" når vi er ute i skogen og hun løper fri og jeg syns hun er på vei litt langt bort fra meg. Dermed egner ikke Kom seg som innkallingskommando, En innkallingskommando skal være ett ord som på sikt får hunden til å forlate alt annet og haste til deg. Den skal kunne det så godt så den reagerer på refleks. Jeg skiftet derfor innkallingsord til Hit! - og det har fungert mye bedre. Jeg husker også på å bruke ordet Hit! når det haster å få kallet henne til meg. Dermed har jeg flere kommandoer for tilnærmet samme atferd, men med ulik "alvorlighetsgrad". Og det skiller Chantie helt fint på.

Og det blir mange ord etterhvert - for hunden å forholde seg til. det er lurt å tenke gjennom hvilke ord man velger seg å bruke som kommando, og hvilke ord man bruker uten at man tenker på det. En hund som har lært kommandoen Sitt vil ikke forstå når du sier "Nå må du sette deg". Det er ingen logisk sammenheng mellom de to kommandoene for en hund som ikke kan bøye verb...En hund som har lært at du alltid sier navnet på den før en  kommando "Chantie, sitt"  vil trolig ikke forstå bare "Sitt", fordi den har lært "chantiesitt". Dette er ikke alltid like logisk for oss - og så ender vi med å bli frustrert på hunden - enda det er vi som gjør feil.

Det er viktig å tenke gjennom hvor mange kommandoer man vil at hunden skal mestre. Noen klarer seg godt med 5-6, mens andre takler å lære godt over 50. Det kommer ann på hunden og eieren og det faktiske behovet. Bruk i allefall litt tid på å tenke gjennom hvilke kommandoer du bruker, hva som er naturlig for deg å si, og hva du sier hele tida.... Ordet Nei er lett å bruke mot hunden når den gjør noe du ikke vil den skal gjøre, samtidig som Nei er et ord vi bruker hele tida: "Nei, nå går vi oss en tur", "Nei, nå tror jeg jeg skal gå å legge meg", "Nei kom hit litt da!". Er det rart hunden blir forvirra????

Det er også en god øvelse å tenke gjennom hvor mange negative beskjeder du gir hunden - og hvor mange ganger den får ros i løpet av en dag. Dessverre er vi mennesker ofte bedre på å kjefte og smelle, enn å rose. Og ingen lærer godt av å bare få vite hva de ikke skal gjøre. De må også få vite alt den gjør som er riktig og bra. Så tommelfingerregelen er Ros den hver gang hunden tilbyr riktig atferd - og overse når den gjør noe du ikke liker. Hunden vil da kjapt forstå hva du liker og hva du ikke bryr deg om. Men da MÅ du huske å ROSE og GODBIT når den tilbyr riktig atferd for hvis du overser alt, så lærer den jo ingen ting. 

Og husk for all del å rose umiddelbart etter at den har sluttet med noe du ikke liker at den gjør. Dvs tygger den på sofaen og du stormer til for å ta den vekk - og den stopper å tygge når du stormer til - så ros fordi den sluttet å tygge. Og gi den noe annet å tygge på, leke med. Den var jo flink som avbrøt atferden! Dessverre så ser jeg altfor mange hundeeiere som fortsetter å kjefte også når hunden tilbyr riktig atferd: når den har sluttet å tygge på skoen, når en rømt hund kommer tilbake mot eieren sin, når den har sluttet å jage katta. ROS!! 

Chantie som valp....






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar