søndag 6. august 2017

Gjør hundetreningen til en suksess - hver gang!

Chantie og jeg har vært på ukeskurs i hundesport  - og det har vært en fantastisk uke. Men om jeg skal oppsummere overordnet alt jeg har har drevet med denne uka, så er det nettopp dette: Gjør hver trening med hunden til en suksess! Og det er akkurat så enkelt som det høres vanskelig ut.

Det handler om at:
1. Hunden er hund. Det er den som vet hvordan den fungerer, tenker, resonnerer og løser oppgaven. Det er alltid hunden som sitter på fasiten!
2. Om hunden ikke gjør som jeg trodde den skulle - eller det jeg ville den skulle gjøre - så var den som tenkende, levende vesen i sin fulle rett til å forstå noe annet. Hunder er ikke vrange eller trassige.

Så - hvordan skal hundetreningen bli en suksess hver gang??
For det første så må jeg være motivert. En halvhjertet innsats fra meg vil utvilsomt smitte over på hunden fordi jeg slurver, er sur eller overvurderer hunden.
Deretter må treningen være så enkel for hunden at den kan lykkes, men samtidig så utfordrende at det ikke blir kjedelig. Og så må du kjenne hunden din såpass godt at du ser om den er sliten, kjeder seg, er motivert eller overivrig.

Og så kommer det vanskelige - se det som hunden gjør og prøv å forstå hvorfor den ikke gjorde det jeg ville.
Fordi hunden gjorde
a) det beste den kunne ut fra det jeg signaliserte
b) det den trodde var riktig.
c) den ville noe helt annet selv (følge en lukt, jage en katt)
Den har garantert ikke tenkt at "nå skal jeg jammen vise hvor vrang og vanskelig jeg kan være".

Så - ikke kjeft, men ta en ørliten pause og gjør en vurdering i hva som skjedde (stilte jeg for store krav til konsentrasjon, ferdighet, forståelse??) og tenk igjennom hva hunden faktisk gjorde. Fordi den gjorde det som var LOGISK for den!

Eksempel 1:
Hva skjedde: Du sa "stå" og hunden satte seg.
Hvorfor: A) Hunden kan ikke stå-kommandoen. B) Hunden syntes du var streng i stemmen og satte seg for å prøve å dempe strengheten din. C) Den så en annen hund og ble helt forfjamsa og glemte alt.
Hva gjør du nå: Du lokker hunden opp i stående med en godbit samtidig som du sier "stå!  - bra" og gir godbit. Dette gjør du tre-fem ganger fra sittende, liggende, gående. Og så stopper treninga mens dere får det til begge to:) Ta tre minutters pause, og prøv igjen. Suksess!

Eksempel 2:
Hva skjedde: Du prøver å lære hunden å gå fot/på plass, men den drar og vimser hit og dit.
Hvorfor: a) Fordi hunden ikke forstår hva du vil den skal, du kommuniserer dårlig. b) det lukter noe superspennende like ved!(mangler impulskontroll!)  c) den er full av adrenalin fordi den endelig skal trene! (fysisk stress-problem)
Hva gjør du nå: Ta ett steg tilbake i treninga og få tilbake hundens fokus ved å gjøre noe den mestrer (sitt, dekk eller noe annet)! Deretter trener dere noen kontaktøvelser (blikk-kontakt, "følg meg" etc) og dermed så har dere kommet dere på et positivt spor igjen - og må starte med fot-trening fra et enklere nivå! Suksess!


Hovedbudskapet er: Ikke terp på det dere ikke får til! Det gir bare dårlige opplevelser - og skaper en dårlig relasjon med deg og hunden - og du gjør den usikker fordi den faktisk ikke forstår hva du vil. Hvis dere mislykkes i noe - så sørg for å gjøre noe som lykkes! Og gjør det enkelt:) Hunder VIL lykkes! Hunder VIL ha ros og belønning! Hunder jobber bedre når det er hyggelig å være sammen med deg. Og også hunder kan ha hodepine, ha dårlige dager og være umotiverte - og det må være lov. De er ikke maskiner, men levende vesener med både tanker og følelser - som deg og meg.

Men noen tips til enkle innlæringer for suksess er dette:
Si "sitt" når hunden setter seg av seg selv.
Si "dekk" (ligg) når hunden legger seg av seg selv.
Si "hit" (kom) når hunden kommer springende mot deg av seg selv.
Si "tisse" når hunden tisser (kan være fint å kunne ta hunden ut i noen situasjoner og be den om å tisse, feks på hotellovernattinger).
Si "bjeffe" når hunden bjeffer.
Si "stille" når hunden slutter å bjeffe.
Si "gå på plassen sin" når den legger seg på plassen sin.
Si "bade" når hunden kaster seg ut i dammen.

Alle disse kommandoene har jeg lært Chantie ut fra når HUN gjør det. Det betyr at hun KAN alt dette helt av seg selv, mens jeg har bare fortalt henne hva det heter på menneskespråk. Og etterhvert så kunne jeg jo si kommandoen - og hun forsto. Man trenger nemlig ikke å lære en hund å sitte eller å komme - alle KAN det. Men de vet ikke hva det heter:)

Så - sørg for at hver trening blir en suksess. Det gjør det morsommere å trene - og det gjør det enklere for hunden din å forstå. Noen hunder syns ikke det er så morsomt å terpe og terpe, mens andre hunder har all verdens tålmodighet. Så kjenn din hund - og utnytt dens styrker på best mulig måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar