søndag 27. juni 2021

En av de nyttigste kommandoene

 ….jeg har for Chantie er «Riste!». Chantie elsker å bade og å rulle seg, og er gjerne ute i både regnvær og snøvær. Ofte er hun da bløt og «søplete» i pelsen, og jeg vil gjerne ha vekk mest mulig av dette før jeg får henne inn i huset eller inn i bilen. Og da er riste-kommandoen genial!


I tillegg er det superenkelt å lære hunden den. Jeg har bare sagt «riste» gjentatte ganger når hun av seg selv har ristet seg. Feks når hun blir skikkelig våt så rister hun seg jo, og hver gang etter at jeg har børstet henne skikkelig osv. Så når jeg har sett det og vært i nærheten, så har jeg sagt «riste», og etter noen uker/måneder, så visste hun hva «riste» betyr.



Samme metoden har jeg brukt på alt hunder gjør av seg selv, men som jeg også vil kunne be dem om å gjøre: innkalling (hundene kommer jo ofte løpende mot oss av seg selv!), sitt, ligg, legge seg i senga si, inn i bilen, gå pent+++. Så i realiteten er det ikke så mye VI må lære DEM, men vi må lære dem hva atferden de gjør heter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar