tirsdag 1. juni 2021

De små signalene om at noe er galt

 Chantie er en hund med mye energi og som må "gjøre" noe for å ha det bra. Hun er en border collie-blanding og er altså en jobbhund. Hun har det ikke bra dersom dagene ikke gir henne noen utfordringer, og en av de tingene hun setter pris på er selvsagt turgåing. Vi går mye i skog, en del etter vei hvor andre hunder går mye og vi legger inn litt øvelser og oppgaver underveis. Tidlig i mai var vi som vanlig ute på en spasertur og jeg la merke til at jeg syntes hun gikk litt "hakkete" eller "stakkato" uten at jeg klarte å si nøyaktig hva jeg reagerte på. Hun haltet ikke, men det var noe i ganglaget hennes som jeg syntes var litt endret. Ettersom hun har hatt ryggproblemer også tidligere, så var jeg rask til å bestille time til henne hos "fysioterapeuten"


hennes. 

Tidligere når hun har hatt vondt, så har de første signalene jeg har fanget opp vært endringer i humør, kortere lunte og mer utagering. Denne gangen var ingen av disse signalene der, men kun at jeg syntes det var noe "rart" med måten hun gikk på da vi gikk tur med litt tempo.

Jeg kan også legge til at jeg nesten daglig masserer henne litt - og at jeg hadde kjent at muskulaturen langs ryggraden bakerst muligens hadde endret seg noe. Musklene kjentes mer "pløsete" og samtidig litt ruglete.

Hos fysio-/rehabterapeuten vår , Gry, forklarte jeg hva jeg hadde fanget opp. I tillegg hadde jeg filmet Chantie på tur når jeg syntes hun gikk hakkete - og det tok ikke mange minuttene før Gry kunne bekrefte mine mistanker: Chantie har nok igjen ryggproblemer, og den hakkete gangen er et bevis på at hun prøver å belaste bakparten mindre. 




På filmen kan man se at hun går i passgang, og dette er ofte et symptom på at hunden har vondt i ryggen, og derfor velger en form å gå på som legger tyngden mer på framparten enn bakparten. Jeg hadde ikke klart å snappe opp at det var passgang som ga den rare gangen, men nå når jeg vet det - så ser jeg jo ofte nå at hun velger denne måten å gå på. Istedenfor den typiske måten å gå på for hunder hvor hun strekker ut kroppen mer.

Gry undersøkte muskulaturen, masserte og ga laser. Hun målte også muskelmassen rundt lårene - ettersom denne raskt forvitrer når hundene bruker de litt mindre. Så selv om vi går turer daglig og trener ganske mye, så var Chantie blitt smalere rundt lårene. Altså igjen et lite signal som jeg ikke hadde sett, men som er tydelig nå når jeg vet det!

Etter mange skogsturer, litt målrettet trening i ulendt terreng så var vi tilbake til Gry etter en uke. På EN uke hadde muskelmassen rundt lårene på Chantie økt med 1 cm! Det betyr at laser og massering hadde fått fart på blodomløpet og sakte, men sikkert er vi i gang med å få bukt med ryggproblemene igjen. Denne gangen tok jeg signalene før humøret hennes ble dårligere, før hun begynte å utagere mer - og før hun kanskje selv egentlig er bevisst at det er bakerste delen av ryggen som er problemet.

Hun går fortsatt en god del passgang, men jeg er mye mer bevisst på underlag, terreng og hvordan hun belaster framparten kontra bakparten. I tillegg trener vi litt nesten daglig på vippebrett og/eller stor peanutt-ball. Dette er utrolig slitsom og krevende for musklene, så det er ikke mange minuttene som skal trenes sammenhengende. Vi trener ca 3-4 repetisjoner a 5-6 sekunder med balanse på brettet og ballen. 

I dag er det ny kontroll og behandling hos Gry, og selv om jeg ser at Chantie fortsatt "går feil", så har muskulaturen endret seg og jeg er sikker på at vi går en bedre sommer i møte.

Så husk på å se etter også de små, små endringene i hunden din. For den kan ikke si ifra om den har vondt eller ikke. Alt er opp til oss å oppdage! Og det er mye enklere å håndtere om det oppdages før det har blitt kronisk. I tillegg er det gull verdt å ha en flink fysioterapeut til å undersøke hunden og komme med gode råd om riktig opptrening.









 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar