lørdag 28. januar 2023

Det er så man mister trua på menneskerasen...

Hva er det med folk??!! Hva er det som gjør at voksne - forhåpentligvis ganske intelligente - folk mishandler hundene sine når hundene ikke oppfører som eieren ønsker????!! Hva er det som bor i mennesker som først tyr til smerte for å prøve å kontrollere et annet individ??! Jeg blir skremt, lei meg og sint... Nå nettopp gikk Chantie og jeg tur, og møtte et voksen par - ca i 30-åra, vil jeg tro. De hadde to små hunder i bånd, altså en hver. Så fort de fikk øye på Chantie begynte de å bjeffe febrilsk. De er jo avlet fram for å varsle, så det er en helt naturlig atferd for slike små hunder. Kvinnen tok med seg hunden sin raskt forbi oss, og selvom den bjeffet mot oss så gikk det jo egentlig helt greit. Mannen derimot, valgte en annen metode: heiste hunden opp etter halsbåndet, la den på rygg i armkroken og skrek "nei" gjentatte ganger i ansiktet på den. Aner ikke om han gjorde noe annet fysisk, for det var begynt å bli skumt, og jeg ville jo avverge hele opptrinnet så jeg gikk raskt videre med Chantie. Når han så satte hunden ned igjen, så bjeffet den selvsagt mot oss igjen - for om dette er det den opplever hver gang den møter andre hunder, så skjønner jeg at hundens værste mareritt er andre hunder.... Og hva gjorde eieren?? Han bare løftet båndet så høgt opp at hunden hans dinglet etter halsen 50 cm over bakken mens han gikk videre!! Jeg klarer ikke å forestille meg den smerten denne hunden opplever - sikkert mange ganger hver eneste dag på tur. Hunder har jo anatomisk en hals som er ganske så lik vår. Hvordan hadde du hatt det om du ble heist opp kun etter et halsbånd som er la oss si 3 cm bredt? Tror du at du kunne blitt skadet? At halsen din, pusterøret, nakkevirvler, nerver tar skade av slik behandling? I tillegg kan tungebeinet knekke. Det beinet som er festet for en del av svelg- og halsmuskulaturen. Og det gir enorm smerte. Også skjoldbruskkjertelen skades av å bli hengt...

Hvorfor har ikke en voksen mann, på la oss si 80 kg, en bedre måte å håndtere sitt kjæledyr på - på maks 4 kg?? Hvordan reagerer slike mennesker i andre situasjoner hvor de ønsker å utøve makt over andre levende vesner?! Hvorfor har slike mennesker dyr i det hele tatt? Og hvor mange hunder er det som flere ganger daglig opplever dette? Jeg innrømmer at tårene rant da sjokket la seg 😭😭😭 - og bildet av den snurrende, dinglende pomeranianen har brent seg fast på netthinna mi...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar