torsdag 2. mars 2023

Slitne muskler, stiv kropp og hodepine

 Jeg har mye stillesittende arbeid på jobb, mer nå enn før, og det merkes selvsagt på nakke, skuldre og rygg spesielt. Jeg blir stiv, får litt spenninger og når det blir ekstra ille så kan jeg få spenningshodepine. I tillegg merker jeg også at når jeg har gjort noe litt krevende fysisk, så blir jeg mer støl og stiv enn jeg gjorde da jeg var yngre. Enten er dette fordi jeg sjeldnere utfordrer kroppen hardt, ellers så kanskje det rett og slett er slik at vi blir stivere og stølere med alderen. Og om ikke det er nok, så har jeg alltid hatt en litt kranglete rygg som gjør at jeg i perioder kjenner på litt isjiassmerter som stråler nedover i beinet og som gjør at jeg da tar meg ekstra sammen og både gjør mer øvelser og er oppmerksom på hva jeg gjør - til jeg har fått has på dette. Men det som er sikkert er at om jeg ignorerer alle signalene som kroppen sender meg på at noe er galt, noe er i ferd med å bli skjevt, at jeg overbelaster eller feilbelaster - så blir det bare verre. Min løsning er derfor todelt når jeg forstår at de kroppslige problemene er iferd med å sette seg: a) jeg skjerper meg og gjør mer styrkeøvelser av kjernemuskulatur og noen spesialøvelser for problemområdet og b) jeg søker hjelp hos fysioterapeut/muskelterapeut for å få dypere massasje, få blodomløpet igang, få punktbehandling osv. I perioder går jeg ukentlig og blir massert. Og ved å kombinere disse to "løsningene" så kommer bevegeligheten tilbake og smertene forsvinner. Jeg er ganske sikker på at jeg selv helt alene ikke hadde klart å får bukt med dette - selvom jeg inderlig godt vet hva som skal til! 

Så hva har dette på en hundeblogg å gjøre? Jo - hundene våre får også slitne muskler, stiv kropp, feilbelastninger og hodepine. Men de kan verken si ifra til oss, ta seg en ibux når smertene blir for store eller bestille time hos terapeut...Det eneste de kan gjøre er å prøve å bite i seg smerten, endre atferd (halte litt, gå saktere eller raskere) og bli aggressiv (for eksempel for å få være i fred når hodepinen er sterk!). Og hva gjør hundeeieren når hunden endrer atferd? Kanskje tar man den til en veterinær fordi den halter - og veterinæren undersøker beinet uten å finne noe galt. Kanskje blir eieren sint på hunden ettersom den har begynt å utagere/knurre fordi den har veldig vondt og smerteterskelen er nådd? Det er mye som går galt her...Les gjerne mer her om de små signalene som vi som hundeeier må plukke opp.

Chantie nærmer seg 10 år og har i flere år allerede hatt muskel- og skjelettplager. Hun har alltid hatt en eksplosiv atferd og det er mye brå bevegelser uten oppvarming. Da vi bodde i Nes fant vi en fantastisk behandler som ga henne både massasje og laserbehandling - og både hun og jeg kunne kjenne på musklene at hun hadde godt av dette. I tillegg merket jo jeg det må ganglag, tempo og humør at hun hadde veldig stort utbytte av dette.  Nå som vi bor i Larvik så var jeg jo spent på om det fantes noen som kunne hjelpe oss med dette også her, og det gjør det heldigvis! Vi har funnet en utrolig dyktig og tillitsfull hundemassør ved Larvik smådyrklinikk - og hun gjør underverker med Chantie. Etter bare 2 behandlinger så kjenner jeg når jeg stryker over ryggen hennes at hun er blitt mindre "taggete" og kromrygget blant annet. Og selvom Chantie ikke kan fortelle meg at hun har veldig vondt, at hun har spenningshodepine eller at hun har isjiassmerter - så tilsier kroppen hennes at hun har veldig vondt. Og det er viktig at vi som hundeeiere forstår at hundenes kropp, muskler og smerter oppfører seg akkurat som hos oss. Forskjellen er bare at hunden ikke kan fortelle oss det - og vi må derfor være ekstra oppmerksomme.


Jeg er jo klar over at jeg nå har en godt voksen hund - men håper jo at jeg har henne noen år til. Og da må jeg i hvertfall sørge for at disse årene blir så smertefri som mulige, for Chantie.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar